Rejestr zmian 

Treść archiwalna z dnia: 2013-04-29 11:03:40Rozpoznawanie zagrożeń / Popularyzacja ochrony przeciwpożarowejWymagania dla organizatorów imprez z udziałem ponad 50 osób - 2004-12-15

Organizator imprezy każdorazowo przed jej rozpoczęciem powinien sprawdzić prawidłowość zabezpieczenia przeciwpożarowego obiektu, w związku z powyższym należy zwrócić uwagę na:

Wymagania dla organizatorów imprez z udziałem ponad 50 osób

 

Organizator imprezy każdorazowo przed jej rozpoczęciem powinien sprawdzić prawidłowość zabezpieczenia przeciwpożarowego obiektu, zwracając uwagę na:

 

1) Właściwe warunki ewakuacji ludzi, a w szczególności zapewnienie:

1.      co najmniej dwu wyjść ewakuacyjnych z pomieszczeń, w których przebywać może więcej niż 50 osób, lub których powierzchnia przekracza 300 m2, z drzwiami o szerokości dostosowanej do liczby osób mogących jednocześnie przebywać w pomieszczeniu, licząc 0,6m na 100 osób, lecz nie mniej niż 0,9 m na każde drzwi oraz kierunku otwierania się zgodnie z kierunkiem ewakuacji,

2.      odległości najdalszego miejsca, w którym może przebywać człowiek od wyjścia ewakuacyjnego z pomieszczenia nie przekraczającej 40 m, oraz odległości tego wyjścia od klatki schodowej lub drzwi prowadzących na zewnątrz budynku - 20 m,

3.      drożności dróg ewakuacyjnych - nie zastawiania ich, nie składowania na nich materiałów palnych itp.

2) Wystrój wnętrz, w tym zapewnienie:

1.      elementów wyposażenia, dekoracji i wykładzin podłogowych wyłącznie z materiałów nie palnych lub trudno zapalnych,

2.      nie palnych wykładzin sufitowych.

3) Sprawność działania urządzeń i instalacji przeciwpożarowych, takich jak:

1.      podręcznego sprzętu gaśniczego - na każde 100 m2 powierzchni powinna przypadać co najmniej jedna gaśnica o masie środka gaśniczego 2 kg (dm3), a długość dojścia do sprzętu gaśniczego nie powinna przekroczyć 30 m,

2.      hydrantów wewnętrznych,

3.      telefonów umożliwiających łączność z najbliższą jednostką Państwowej Straży Pożarnej,

oraz innych znajdujących się w obiekcie.

4) Zapewnienie dostępu do:

1.      podręcznego sprzętu gaśniczego,

2.      miejsc uruchamiania urządzeń i instalacji przeciwpożarowych,

3.      przeciwpożarowych wyłączników i tablic rozdzielczych prądu elektrycznego oraz głównych zaworów gazu,

4.      wyjść ewakuacyjnych.

5) Oznakowanie zgodnie z Polskimi Normami:

1.      wyjść i dróg ewakuacyjnych,

2.      miejsc usytuowania i uruchamiania urządzeń przeciwpożarowych, telefonów, wyłączników prądu i gazu oraz podręcznego sprzętu gaśniczego.

6) Umieszczenie w miejscach widocznych wykazów telefonów alarmowych oraz instrukcji postępowania na wypadek pożaru.

7) Znajomość przez pracowników obsługi i służb ochrony obiektu zasad postępowania na wypadek powstania pożaru, a w szczególności:

1.      zasad organizacji i prowadzenia ewakuacji,

2.      sposobu alarmowania Państwowej Straży Pożarnej oraz służb ratowniczych działających w obiekcie,

3.      zasad użycia podręcznego sprzętu gaśniczego oraz uruchamiania urządzeń przeciwpożarowych znajdujących się w obiekcie.

8) Drogi pożarowe i dostęp do obiektu dla jednostek ratowniczych.

9) Właściwy dobór i wykonanie ogrzewania oraz instalacji elektroenergetycznych (aktualne badania instalacji elektrycznej).

Czynności sprawdzania obiektu przed rozpoczęciem imprezy i stwierdzony stan zabezpieczenia oraz polecenia wydane dla usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości powinny być udokumentowane.

 

W trakcie trwania imprezy należy zwrócić uwagę na:

1.      zapewnienie stałego nadzoru nad przebiegiem imprezy przez wyznaczone służby lub osoby, zapoznane z zasadami postępowania na wypadek powstania pożaru,

2.      przestrzeganie zakazu używania ognia otwartego i palenia tytoniu w miejscach do tego celu nie przeznaczonych,

3.      utrzymanie drożności dróg ewakuacyjnych i możliwości natychmiastowego otwarcia drzwi ewakuacyjnych,

4.      zapewnienie przejezdności dróg pożarowych i zachowanie dostępu do obiektu dla jednostek ratowniczych,

5.      sprawność i jakość połączeń elektrycznych urządzeń nagłaśniających i oświetleniowych,

6.      zachowanie bezpieczeństwa podczas stosowania efektów specjalnych,

7.      przestrzeganie zakazu stosowania efektów pirotechnicznych wewnątrz pomieszczeń,

8.      stosowanie się do postanowień instrukcji obsługi wyrobów pirotechnicznych w której określony jest sposób bezpiecznego użytkowania,

9.      przestrzeganie wymagań prawa lokalnego w zakresie stosowania wyrobów pirotechnicznych,

10.  odpowiednie zachowanie się gości, przy czym należy eliminować wszelkie zachowania mogące być przyczyną zagrożenia.

 

W przypadku organizowania dużych imprez (masowych) z udziałem ponad 1000 osób
w przypadku stadionu lub innego obiektu nie będącego budynkiem oraz 300 osób
w przypadku budynku, organizator jest obowiązany uzyskać zezwolenie od wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, do czego niezbędne są opinie właściwych miejscowo komendantów powiatowych Policji, Państwowej Straży Pożarnej, kierownika jednostki organizacyjnej pomocy doraźnej (pogotowia ratunkowego) i państwowego inspektora sanitarnego, dotyczące warunków przeprowadzenia imprezy.

 

Liczba odwiedzin: 380055

Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Łańcucie