Statut 

Wytworzył: Alina JągowskaWprowadził: Paweł Jankowskiudostępnił: paweł Jankowski

Uchwała nr V/22/03
Rady Gminy
z dnia 30 stycznia 2003 r.

w sprawie: Statutu Gminy

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591, zm. Dz. U. z 2002 r. nr 23, poz. 220, nr 62, poz. 558, nr 113, poz. 984, nr 153, poz.1271 i nr 214, poz.1806/

Rada Gminy uchwala, co następuje:

§ 1

Ustanawia się Statut Gminy, stanowiący załącznik do uchwały.

§ 2

Tracą moc:

1. uchwała nr XI/96/96 Rady Gminy z dnia 14 lutego 1996 r. w sprawie ustanowienia Statutu Gminy,

2. uchwała nr V/39/99 Rady Gminy z dnia 10 marca 1999 r. w sprawie zmian w Statucie Gminy,

3. uchwała nr XXII/162/01 Rady Gminy z dnia 26 kwietnia 2001 r. w sprawie zmian w Statucie Gminy,

4. uchwała nr XXIV/183/01 Rady Gminy z dnia 27 września 2001 r. w sprawie zmian w Statucie Gminy,

5. uchwała nr XXIX/215/02 Rady Gminy z dnia 29 kwietnia 2002 r. w sprawie zmian w Statucie Gminy.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa.

 

Przewodniczący Rady Gminy
Władysław Bajek

Załącznik
do uchwały nr V/22/03
Rady Gminy w Zapolicach
z dnia 30 stycznia 2003 r.

S T A T U T    G M I N Y    Z A P O L I C E

 

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

1. Gmina jest wspólnotą samorządową osób zamieszkujących na obszarze 8111 ha zaznaczonym na mapie stanowiącej załącznik nr 1 do Statutu.

2. Gminie przysługuje prawo własności i inne prawa majątkowe.

 

§ 2

Herb Gminy określa załącznik nr 2 do Statutu.

 

§ 3

1. Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

2. Gmina posiada osobowość prawną.

 

§ 4

1. Do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

 

§ 5

1. W celu realizacji powierzonych zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne.

2. Wykaz działających w Gminie jednostek organizacyjnych zawiera załącznik nr 3 do Statutu.

3. Zakres działania i organizację jednostek określają statuty i regulaminy nadawane przez Radę.

 

§ 6

1. Rada w drodze uchwały tworzy jednostki pomocnicze - sołectwa i osiedla po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub na wniosek co najmniej 50 % mieszkańców uprawnionych do głosowania, zamieszkałych na terenie działania powołanej jednostki.

2. Wykaz utworzonych w Gminie jednostek pomocniczych stanowi załącznik nr 4 do Statutu.

3. Organizację i zakres działania, prawa do zarządzania składnikami mienia komunalnego określa Rada w statucie sołectwa, osiedla.

4. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej - sołtys , uczestniczy w sesjach Rady bez prawa udziału w głosowaniu.

5. Sołtys może brać udział także w pracach komisji Rady po uprzednim zaproszeniu.

6. Sołtysowi jako przewodniczącemu Rady Sołeckiej za czas pracy w Radzie Gminy i jej organach oraz za przybycie na wezwanie Wójta przysługuje dieta w wysokości przewidzianej dla radnych. Sołtysowi przysługuje także zwrot kosztów podróży służbowej na zasadach określonych dla radnych.

 

§ 7

1. Organami Gminy są:

    1/ Rada Gminy,

    2/ Wójt Gminy.

2. Siedziba organów gminy mieści się przy ul. Plac Strażacki nr 5.

 

II. ZASADY JAWNOŚCI DZIAŁALNOŚCI ORGANÓW GMINY

§ 8

1. Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw, a w szczególności:

    1/ ustawy o ochronie danych osobowych,

    2/ ustawy o ochronie informacji niejawnych,

    3/ ustawy ordynacja podatkowa w zakresie tajemnicy skarbowej.

2. Jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywatela do uzyskania informacji dotyczącej:

    1/ działania organów gminy,

    2/ wstępu na sesje Rady i posiedzenia komisji,

    3/ dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokółów posiedzeń Rady i komisji.

3. Informację o miejscu, godzinie rozpoczęcia i przedmiocie obrad sesji i komisji Rady podaje się do publicznej wiadomości w formie ogłoszenia na tablicy informacyjnej Urzędu Gminy, na co najmniej 5 dni przed wyznaczoną datą sesji, czy posiedzeniem komisji.

4. Dostęp do dokumentów dotyczących wykonywania zadań publicznych obejmuje prawo do:

    1/ uzyskania informacji,

    2/ wglądu do dokumentów urzędowych,

    3/ sporządzania odpisów i notatek,

    4/ otrzymania kserokopii dokumentów.

5. Za udostępnienie dokumentów, który powoduje poniesienie dodatkowych kosztów przez Urząd pobierana jest opłata w wysokości odpowiadającej tym kosztom. Opłata uiszczana jest w kasie Urzędu Gminy.

6. Udostępnienie dokumentów urzędowych następuje na wniosek ustny lub pisemny, w siedzibie i godzinach pracy Urzędu, w obecności właściwego pracownika Urzędu.

7. Referat Społeczno - Administracyjny prowadzi rejestr osób, którym udostępniono informacje publiczne.

8. Odmowa udostępnienia informacji czy dokumentu następuje w drodze decyzji. Do decyzji stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.

 

III. RADA GMINY

 

1. Organizacja wewnętrzna i tryb pracy Rady

 

§ 9

1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym Gminy.

 

§ 10

1. Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Gminy, o ile przepisy prawa nie stanowią inaczej.

2. Do wyłącznej właściwości Rady należą sprawy zawarte w art. 18 ust. 2 ustawy o samorządzie terytorialnym oraz w innych ustawach zastrzeżone do kompetencji Rady.

 

§ 11

1. Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego i jednego wiceprzewodniczącego.

2. Do przewodniczącego Rady należy:

    1/ zwoływanie sesji Rady oraz przewodniczenie jej obradom,

    2/ wykonywanie innych zadań na podstawie odrębnych upoważnień Rady.

3. Zasady oraz tryb powoływania i odwoływania przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Rady określa ustawa o samorządzie gminnym.

 

§ 12

1. Rada na wniosek przewodniczącego uchwala plan pracy Rady na każdy rok kalendarzowy z uwzględnieniem kadencyjności Rady.

2. Plany pracy mogą być zmieniane i uzupełniane w czasie trwania kadencji.

 

§ 13

1. Rada obraduje na sesjach rozpatrując wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Gminy.

2. Tryb oraz zasady zwoływania pierwszej sesji nowo wybranej Rady określa ustawa o samorządzie gminnym.

3. Rada może odbywać sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego, które są organizowane wspólnie przez przewodniczących Rad zainteresowanych jednostek.

4. Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie budżety zainteresowanych jednostek, chyba że radni – uczestnicy wspólnej sesji - postanowią inaczej.

 

§ 14

1. Sesje przygotowuje i zwołuje przewodniczący Rady ustalając miejsce i czas obrad. W przypadku nieobecności przewodniczącego powyższe zadania wykonuje wiceprzewodniczący.

2. O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesji powiadamia się radnych na 7 dni przed terminem obrad, za pomocą listów lub w inny skuteczny sposób.

3. Do zawiadomienia o terminie i porządku sesji należy dołączyć projekty uchwał oraz inne materiały związane z tematami sesji. Materiały dotyczące sesji poświęconej uchwaleniu budżetu Gminy przesyła się radnym najpóźniej na 14 dni przed sesją.

4. Zawiadomienie o terminie, miejscu i porządku obrad sesji podaje się do publicznej wiadomości na tablicy informacyjnej Urzędu Gminy i w sposób zwyczajowo przyjęty.

 

§ 15

1. Przed każdą sesją przewodniczący Rady, po zasięgnięciu opinii Wójta ustala listę osób zaproszonych na sesję.

2. W sesjach uczestniczą - z głosem doradczym – Sekretarz i Skarbnik Gminy.

3. Wójt obowiązany jest udzielić wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.

 

§ 16

1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.

2. Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu jej w innym wyznaczonym terminie. O przerwaniu sesji Rada może postanowić w szczególności w przypadku niemożności wyczerpania porządku obrad lub innych nieprzewidzianych przeszkód uniemożliwiających Radzie właściwe obradowania lub podjęcie uchwały, w tym braku quorum.

3. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili sesję odnotowuje się w protokóle.

 

§ 17

1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności wiceprzewodniczący.

2. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady do czasu wyboru przewodniczącego prowadzi najstarszy wiekiem radny.

 

§ 18

1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego formuły „otwieram ....... sesję Rady Gminy”.

2. Po otwarciu sesji przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad.

3. W przypadku braku quorum przewodniczący wyznacza nowy termin sesji, o czym niezwłocznie powiadamia radnych.

 

§ 19

1. Po otwarciu obrad przewodniczący stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad.

2. Z wnioskiem o zmianę lub uzupełnienie porządku obrad może wystąpić radny, Wójt lub osoba go zastępująca.

3. Porządek obrad winien zawierać punkt w sprawie przyjęcia przez Radę protokółu z poprzedniej sesji. Protokół jest udostępniany radny w terminie 14 dni od dnia odbycia sesji.

4. Rada może podjąć decyzję o odczytaniu protokółu na sesji przed jego zatwierdzeniem.

 

§ 20

1. Porządek obrad każdej sesji winien przewidywać zgłaszanie interpelacji przez radnych i zapytań przez radnych oraz uczestników sesji.

2. Interpelacje dotyczą spraw wspólnoty gminnej o zasadniczym charakterze.

3. Na interpelacje zgłoszone przez radnych w trakcie sesji Rady odpowiedzi udziela w miarę możliwości Wójt lub upoważniona przez niego osoba na zakończenie sesji, bądź pisemnie w terminie 30 dni.

4. W okresie między sesjami interpelacje mogą być kierowane na piśmie do przewodniczącego Rady.

5. Odpowiedzi na interpelacje przekazane przez przewodniczącego Rady udziela Wójt w formie pisemnej w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia jej złożenia.

6. W razie uznania odpowiedzi za niewystarczającą, radny interpelujący może zwrócić się do przewodniczącego o nakazanie niezwłocznego uzupełnienia odpowiedzi.

 

§ 21

1. Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów gminy bądź sołectwa, a także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.

2. Odpowiedzi na zapytania udziela Wójt lub wyznaczona przez niego osoba w trakcie trwania sesji, a jeżeli bezpośrednia podpowiedź nie jest możliwa, pisemnie w terminie przewidzianym na załatwienie interpelacji.

 

§ 22

1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, udziela głosu według kolejności zgłoszeń.

2. Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia przewodniczącego. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego zakłócają porządek obrad lub uchybiają powadze sesji, przewodniczący przywołuje mówcę „do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos.

3. Przewodniczący może zabierać głos w każdym momencie obrad.

 

§ 23

1. Po wyczerpaniu listy mówców przewodniczący zamyka dyskusję i zaczyna procedurę głosowania.

2. W razie potrzeby przewodniczący może zarządzić przerwę w obradach w celu umożliwienia Wójtowi lub właściwej komisji ustosunkowanie się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków lub przygotowania poprawek w rozpatrywanym projekcie uchwał lub innym dokumencie.

 

§ 24

1. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący kończy sesję, wypowiadając formułę „zamykam ......... sesję Rady Gminy”.

2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.

 

§ 25

1. Po zamknięciu sesji Rada jest związana uchwałami podjętymi na sesji.

2. Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały.

3. Postanowienia ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych pomyłek.

 

§ 25

1. Obsługę sesji /protokołowanie itp./ sprawuje wyznaczony przez Wójta pracownik Urzędu Gminy, który sporządza z każdej sesji protokół obrad. Protokół powinien odzwierciedlać rzeczywisty przebieg sesji.

2. Do protokółu załącza się listę obecności radnych, listę zaproszonych gości, podjęte przez Radę uchwały, złożone na piśmie usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone przewodniczącemu.

3. Uchwały interpelacje i wnioski najpóźniej w ciągu tygodnia od zakończenia sesji przekazuje się Wójtowi, a wyciągi z protokółu tym jednostkom organizacyjnym, które zobowiązane są do określonych działań.

4. W trakcie sesji na której zatwierdzany jest protokół radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokółu. O ich uwzględnieniu rozstrzyga przewodniczący Rady po wysłuchaniu protokolanta. Jeżeli wniosek nie zostanie uwzględniony radny może wnieść odwołanie do Rady.

5. Protokół winien zawierać kolejny numer sesji w kadencji oznaczony cyframi rzymskimi łamany przez rok kalendarzowy, w którym sesja się odbyła.

 

2. Uchwały

§ 26

1. Rozpatrywane podczas sesji sprawy rozstrzygane są przez Radę w formie uchwał, które stanowią odrębny dokument prawny, z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym, odnotowywanych w protokóle sesji.

2. Uchwały zapadają zwykła większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym, za wyjątkiem przypadków określonych w ustawie o samorządzie gminnym.

 

§ 27

1. Inicjatywę uchwałodawcza posiada Wójt, grupa radnych w liczbie co najmniej 5 oraz kluby radnych.

2. Projekty uchwał przedkładane Radzie przez radnych winny zawierać uzasadnienie ich podjęcia.

3. Projekty uchwał podlegają zaopiniowaniu pod względem prawnym.

 

§ 28

1. Uchwały rady winny zawierać:

    1/ numer i datę podjęcia,

    2/ tytuł uchwały,

    3/ podstawę prawną,

    4/ merytoryczną treść uchwały,

    5/ termin wejścia w życie uchwały,

    6/ określenie sposobu ogłoszenia uchwały,

    7/ w razie konieczności inne elementy np. uzasadnienie uchwały.

2. Uchwały powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich powszechnym znaczeniu.

3. Uchwały numeruje się:

    1/ numerem sesji /cyfry rzymskie/,

    2/ kolejnym numerem uchwały /cyfry arabskie/,

    3/ oznaczeniem roku kalendarzowego /ostatnie dwie cyfry określające rok/.

 

§ 29

1. Ostateczną treść uchwał i wniosków / z wyjątkiem uchwał i wniosków formalnych/ redaguje i przedstawia przed głosowaniem, powoływana na każdej sesji spośród radnych Komisja Uchwał i Wniosków.

2. Postanowienia ust. 1 stosuje się także do deklaracji, oświadczeń, apeli i opinii, które może podejmować Rada.

 

§ 30

1. Uchwałę Rady podpisuje przewodniczący obrad.

2. Oryginały uchwał ewidencjonuje w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokółami sesji pracownik Urzędu Gminy prowadzący obsługę Rady.

3. Odpisy uchwał przekazuje się Wójtowi, organom nadzoru oraz zainteresowanym jednostkom do wiadomości i realizacji.

 

3. Procedura głosowania

 

§ 31

W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.

 

§ 32

1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.

2. Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza przewodniczący obrad, przelicza oddane głosy „za”, „przeciw” i „wstrzymujące się”, sumuje je i porównując z listą radnych obecnych na sesji, względnie z ustawowym składem Rady, ogłasza i nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokóle z sesji.

3. Do przeliczenia głosów przewodniczący może wyznaczyć wiceprzewodniczącego lub innego radnego.

 

§ 33

1. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna z wyłonionym spośród siebie przewodniczącym.

2. Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je, wyczytując kolejno nazwiska radnych z listy obecności.

3. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.

4. Po przeliczeniu głosów i sporządzeniu protokółu przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje go podając wyniki głosowania.

5. Karty z oddanymi glosami i protokół z głosowania stanowią załączniki do protokółu sesji.

 

§ 34

1. Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości, co do intencji wnioskodawcy.

2. W pierwszej kolejności przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący rozstrzyga przewodniczący obrad.

3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, przewodniczący obrad przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich, czy zgadza się kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.

4. Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.

 

§ 35

1. Jeżeli oprócz wniosku /wniosków/ o podjęcie uchwały w danej sprawie, zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku /wniosków/, w pierwszej kolejności Rada głosuje wniosek o odrzucenie wniosku /wniosków/ o podjęcie uchwały.

2. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym, że w pierwszej kolejności przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.

3. W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.

4. W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę określoną w ust. 2.

5. Przewodniczący obrad może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do projektu uchwały.

6. Przewodniczący obrad zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.

7. Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust. 6 na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.

 

§ 36

1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów „za” niż „przeciw”. Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących „za” czy „przeciw”.

2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej osoby z kilku osób lub możliwości, przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano liczbę głosów większą od głosów oddanych na pozostałe.

 

§ 37

1. Głosowanie bezwzględną większością głosów oraz głosowanie większością 2/3 głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskał co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy „przeciwnych” i „wstrzymujących się”.

2. Głosowanie bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę ważnie oddanych głosów za wnioskiem lub kandydaturą, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady.

3. Bezwzględna większość przy parzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50% + 1 ważnie oddanych głosów.

4. Bezwzględna większość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów o 1 większa od liczby pozostałych ważnie oddanych głosów.

 

IV. ZASADY I TRYB DZIAŁANIA KOMISJI REWIZYJNEJ

 

1. Organizacja Komisji Rewizyjnej

 

§ 38

1. Komisja rewizyjna składa się z przewodniczącego oraz członków Komisji. Liczbę i skład osobowy Komisji określa Rada na początku kadencji.

2. Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Rada.

 

§ 39

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje jej pracę i prowadzi obrady.

 

§ 40

1. Członkowie Komisji Rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w jej pracach w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.

2. W sprawie wyłączenia poszczególnych członków Komisji Rewizyjnej decyduje pisemnie przewodniczący Komisji.

3. O wyłączeniu przewodniczącego Komisji Rewizyjnej decyduje Rada.

 

2. Zasady kontroli

 

§ 41

1. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy pod względem:

    1/ legalności,

    2/ gospodarności,

    3/ rzetelności,

    4/ celowości,

oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

2. Komisja Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu Gminy.

 

§ 42

1. Komisja rewizyjna przeprowadza inne kontrole na zlecenie Rady w zakresie i w formach wskazanych w uchwałach Rady.

2. Komisja Rewizyjna przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

    1/ kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,

    2/ problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienia z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,

3/ sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu.

 

§ 43

1. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w jej planie pracy, zatwierdzonym przez Radę.

2. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nie objętej planem, o jakim mowa w ust. 1

 

§ 44

1. Kontroli Komisji Rewizyjnej nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań /kontrola wstępna/.

2. Rada może nakazać Komisji Rewizyjnej zaniechanie, a także przerwanie kontroli lub odstąpienie od poszczególnych czynności kontrolnych.

3. Rada może nakazać rozszerzenie lub zwężenie zakresu i przedmiotu kontroli.

4. Uchwały Rady, o których mowa w ust. 2 i 3 wykonywane są niezwłocznie.

5. Komisja Rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowej, jak i problemowej oraz sprawdzającej.

 

§ 45

1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów ustalonych w § 45 ust. 1

2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.

3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.

 

3. Tryb kontroli

 

§ 46

1. Kontroli kompleksowej dokonuje cały skład Komisji Rewizyjnej.

2. Kontrole problemowe i sprawdzające mogą być przeprowadzane przez jednego członka Komisji Rewizyjnej.

3. Kontrole /z zastrzeżeniem ust. 5/ przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej /nie dotyczy kontroli określonych w ust. 1/, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby /osobę/ wydelegowane do kontroli.

4. Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o których mowa w ust. 3 oraz dowody osobiste.

5. W przypadkach nie cierpiących zwłoki, każdy z członków Komisji Rewizyjnej może przystąpić do kontroli problemowej bez wcześniejszej uchwały Komisji Rewizyjnej oraz upoważnienia, o którym mowa w ust. 4. Za przypadki nie cierpiące zwłoki uważa się w szczególności sytuacje, w których członek Komisji Rewizyjnej poweźmie uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa lub, gdy zachodzą przesłanki pozwalające przypuszczać, iż niezwłoczne przeprowadzenie kontroli pozwoli uniknąć niebezpieczeństwa dla zdrowia lub życia ludzkiego albo zapobiec powstaniu znacznych strat materialnych w mieniu komunalnym.

6. W przypadku podjęcia działań kontrolnych, o których mowa w ust. 5, kontrolujący jest zobowiązany zwrócić się – w najkrótszym możliwym terminie – do przewodniczącego Komisji Rewizyjnej o wyrażenie zgody na ich kontynuowanie.

7. W przypadku nie zwrócenia się o wyrażenie zgody lub też odmowy wyrażenia zgody, o której mowa w ust. 6, kontrolujący niezwłocznie przerywa kontrolę, sporządzając notatkę z podjętych działań, która podlega włączeniu do akt Komisji Rewizyjnej.

 

§ 47

1. W razie podjęcia w toku kontroli uzasadnionego popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanego podmiotu i Wójta, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.

2. Jeżeli podejrzenie dotycz osoby Wójta kontrolujący zawiadamia o tym przewodniczącego Rady.

 

§ 48

1. Kierownik kontrolowanego podmiotu zobowiązany jest zapewnić warunki i środki dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.

2. Kierownik kontrolowanego podmiotu zobowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolującym dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.

3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.

 

§ 49

Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach i godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.

 

4. Protokóły kontroli

 

§ 50

1. Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli – protokół pokontrolny obejmujący:

    1/ nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,

    2/ imię i nazwisko kontrolujących /kontrolującego/,

    3/ daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,

    4/ określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,

    5/ imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,

    6/ przebieg i wyniki czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski z kontroli wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolnego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokóle,

    7/ datę i miejsce podpisania protokółu,

    8/ podpisy kontrolujących /kontrolującego/ i kierownika kontrolowanego podmiotu lub notatkę o odmowie podpisania protokółu z podaniem przyczyn odmowy.

2. Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.

 

§ 51

1. W przypadku odmowy podpisania protokółu przez kierownika podmiotu kontrolowanego, jest o zobowiązany do złożenia – w terminie 3 dni od daty odmowy – pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.

2. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1 składa się na ręce przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

 

§ 52

1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.

2. Uwagi, o których mowa w ust. 1 składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokółu pokontrolnego do podpisania.

 

§ 53

Protokół pokontrolny sporządza się w czterech egzemplarzach, które – w terminie 3 dni od daty podpisania protokółu przekazuje się: Wójtowi, przewodniczącemu Rady, przewodniczącemu Komisji Rewizyjnej i kierownikowi kontrolowanego podmiotu.

 

5. Plan pracy i sprawozdania Komisji Rewizyjnej

 

§ 54

1. Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy.

2. Plan pracy przedłożony Radzie musi zawierać, co najmniej;

    1/ przybliżone terminy odbywania posiedzeń,

    2/ terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.

3. Rada może zatwierdzić jedynie część planu pracy Komisji Rewizyjnej; przystąpienie do wykonywania kontroli kompleksowych może nastąpić po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.

 

§ 55

1. Komisja Rewizyjna składa Radzie – w terminie do dnia 31 marca każdego roku – sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.

2. Sprawozdanie winno zawierać:

    1/ liczbę podmiotów, miejsca, rodzaj i czas trwania kontroli,

    2/ wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w trakcie kontroli,

    3/ wykaz uchwał podjętych przez Komisję Rewizyjną,

    4/ wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi wnioskami, wynikającymi z tych kontroli,

    5/ ocenę wykonania budżetu Gminy za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie absolutorium.

3. Poza przypadkiem określonym w ust. 1 Komisja Rewizyjna składa sprawozdanie ze swej działalności po podjęciu stosownej uchwały rady, określającej przedmiot i termin złożenia sprawozdania.

 

6. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej

 

§ 56

1. Komisja Rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej przewodniczącego, zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb.

2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zwołuje jej posiedzenia, które nie są objęte zatwierdzonym planem pracy Komisji, w formie pisemnej.

3. Posiedzenia, o jakich mowa w ust 2, mogą być zwoływane z własnej inicjatywy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, a także na pisemny umotywowany wniosek:

    1/ Przewodniczącego Rady lub też pisemny wniosek:

    2/ nie mniej niż 5 radnych,

    3/ nie mniej niż 2 członków Komisji Rewizyjnej.

4. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zaprosić na jej posiedzenia:

    1/ radnych nie będących członkami Komisji Rewizyjnej,

    2/ osoby zaangażowane na wniosek Komisji Rewizyjnej w charakterze biegłych lub ekspertów.

5. W posiedzeniach Komisji Rewizyjnej mogą brać udział tylko jej członkowie oraz zaproszone osoby.

6. Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej należy sporządzać protokół, który winien być podpisany przez wszystkich członków komisji uczestniczących w posiedzeniu.

 

§ 57

Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji w głosowaniu jawnym.

 

§ 58

Obsługę biurową Komisji Rewizyjnej zapewnia Wójt .

 

§ 59

1. Komisja Rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania.

2. W przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków publicznych, przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady, celem podjęcia uchwały zobowiązującej osoby zarządzające mieniem komunalnym do zawarcia stosownej umowy w imieniu Gminy.

 

§ 60

1. Komisja Rewizyjna może na zlecenie Rady lub po powzięciu stosownych uchwał przez wszystkie zainteresowane komisje, współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej.

2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu wspólnych kontroli.

3. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zwracać się do przewodniczących innych komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.

4. Do członków innych komisji uczestniczących w kontroli, prowadzonej przez Komisję Rewizyjną stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego rozdziału.

5. Przewodniczący Rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz unikania zbędnych kontroli.

 

§ 61

Komisja Rewizyjna może występować do organów Gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.

 

V. KOMISJE RADY GMINY

§ 62

1. Rada ze swego grona może powoływać w drodze uchwały stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając uchwałą przedmiot ich działania oraz skład osobowy.

2. Radny może być członkiem tylko jednej komisji stałej.

3. Komisje Rady podejmują i realizują przedsięwzięcia objęte właściwością Rady, które służą wykonywaniu jej zadań, zgodnie z ich przedmiotem działania, a w szczególności opiniują projekty uchwał Rady.

4. Komisje podejmują rozstrzygnięcia w formie opinii i wniosków, podejmowanych w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, które przedkładają Radzie.

 

§ 63

1. Komisje mogą odbywać wspólne posiedzenia.

2. Komisje mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami rad innych jednostek samorządowych, z organizacjami społecznymi i zawodowymi działającymi na terenie Gminy.

 

§ 64

1. Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji powoływany i odwoływany przez Radę w głosowaniu jawnym.

2. Zastępcę przewodniczącego wybiera komisja spośród swoich członków.

3. Komisje pracują na podstawie planów pracy zatwierdzanych przez Radę.

4. Posiedzenia komisji odbywają się w obecności co najmniej połowy jej składu.

5. Z posiedzeń komisji sporządza się protokół.

6. Szczegółowe zasady działania komisje ustalają w miarę potrzeb we własnym zakresie, lub stosowane są przepisy Statutu.

 

§ 65

Przepisy tego rozdziału stosuje się do doraźnych komisji powoływanych przez Radę.

 

VI. RADNI

§ 66

1. Na wniosek radnego przewodniczący Rady wystawia radnemu dokument stwierdzający pełnienie funkcji radnego.

2. Radni mogą zwrócić się do Rady we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich funkcji radnego.

 

§ 67

1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.

2. Radni za udział w posiedzeniach Rady i komisji otrzymują diety na warunkach określonych odrębną uchwałą.

3. W razie zbiegu kilku posiedzeń w tym samym dniu radny otrzymuje tylko jedną dietę.

 

§ 68

1. Spotkania ze swoimi wyborcami radni powinni odbywać nie rzadziej niż 2 razy w roku.

2. Radni mogą, stosownie do potrzeb, przyjmować obywateli w siedzibie Urzędu Gminy w sprawach dotyczących Gminy i jej mieszkańców.

 

§ 69

1. W przypadku notorycznego uchylania się przez radnego od wykonywania jego obowiązków, przewodniczący Rady może wnioskować o udzielenie radnemu upomnienia.

2. Uchwałę w sprawie, o której mowa w ust. 1 Rada podejmuje po uprzednim umożliwieniu radnemu złożenia wyjaśnień, chyba, że nie okaże się to możliwe.

 

§ 70

1. W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy, Rada może powołać komisję doraźną do szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.

2. Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie przewodniczącemu Rady.

3. Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada powinna umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.

 

§ 71

1. Radni mogą tworzyć kluby radnych.

2. Klub radnych może utworzyć nie więcej niż 5 radnych.

3. Radny może należeć tylko do jednego klubu.

4. Władze klubu podają do wiadomości Rady /pisemnie/ informację o składzie osobowym i nazwie klubu oraz ustalają jego regulamin, który przedkładają przewodniczącemu Rady.

5. W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązaniu przewodniczący klubu ma obowiązek niezwłocznie poinformowania Rady.

6. Kluby działają w okresie kadencji Rady.

7. Kluby mają prawo do inicjatywy uchwałodawczej oraz prawo zgłaszania interpelacji.

8. Za udział w posiedzeniach klubu nie przysługuje dieta.

 

VII. ORGAN WYKONAWCZY GMINY

§ 72

1. Organem wykonawczym Gminy jest Wójt.

2. Wójt podejmuje rozstrzygnięcia w drodze decyzji w indywidualnych sprawach obywateli i zarządzeń.

3. Zarządzenia Wójta podaje się do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie ich na tablicy informacyjnej Urzędu Gminy.

 

VIII. PRACOWNICY SAMORZĄDOWI

§ 73

Wójt jest pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie wyboru.

 

§ 74

Na podstawie powołania zatrudnieni są:

1/ Sekretarz Gminy,

2/ Skarbnik Gminy / główny księgowy budżetu Gminy/.

 

§ 75

Pozostali pracownicy samorządowi zatrudnieni są na podstawie umowy o pracę.

 

IX.POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 76

W sprawach nie uregulowanych w Statucie Gminy mają zastosowanie przepisy ustawy o samorządzie gminnym i pracownikach samorządowych.

Liczba odwiedzin: 42818
ul. Kwiatowa 88 | 35-069 Miejscowość | e-mail: bip@bip.ires.pl.pl