Regulamin 

Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy

 

 

Rozdział - 1
Zakres działania Urzędu

Rozdział - 2
Zakres działania WÓJTA, SEKRETARZA I SKARBNIKA GMINY

Rozdział - 3
Organizacja Urzędu

Rozdział -  4
Wspólne zadania wszystkich pracowników samorządowych
Rozdział 5
Zasady podpisywania pism

Rozdział 6
Zasady funkcjonowania Urzędu

Rozdział 7
Zasady działania Referatów

 

  
ROZDZIAŁ 1  ZAKRES DZIAŁANIA URZĘDU


1. Urząd Gminy jest jednostką organizacyjną, przy pomocy której Zarząd, jako organ wykonawczy Gminy realizuje swoje zadania.

2. Urząd Gminy w Zakliczynie zwany dalej "Urzędem" realizuje zadania:
- własne Gminy, określone ustawami, Statutem Gminy, uchwałami Rady i Zarządu Gminy,
- zlecone z zakresu administracji rządowej, przekazane Gminie z mocy przepisów ogólnie obowiązujących,
- powierzone w drodze porozumień z właściwymi organami administracji rządowej,
- wynikające z przepisów szczególnych,

3. Urzędem kieruje WÓJT, który jest jednocześnie Przewodniczącym Zarządu.
4. Przy załatwianiu spraw indywidualnych stosuje się przepisy Kodeksu Postępowania Administracyjnego, chyba że przepisy stanowią inaczej.


Rozdział 2 ZAKRES DZIAŁANIA WÓJTA, SEKRETARZA I SKARBNIKA GMINY

Do zadań WÓJTA jako kierownika Urzędu należy:


- realizacja zadań nałożonych przez Radę i Zarząd Gminy,
- kierowanie bieżącymi sprawami Gminy,
- reprezentowanie Gminy na zewnątrz,
- podejmowanie czynności należących do kompetencji Zarządu w przypadkach nie cierpiących zwłoki związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego,
- składanie jednoosobowo oświadczenia woli w związku z prowadzeniem bieżącej działalności w ramach posiadanego upoważnienia Zarządu,
- przedstawianie Radzie Gminy i Zarządowi projektów uchwał każdemu z tych organów według jego kompetencji,
- nadzorowanie działalności organów sołectwa i czuwanie nad mieniem sołectw,
- wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej. Wójt może upoważnić pracowników Urzędu Gminy do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych,
- przyjmowanie obywateli w sprawach skarg i wniosków,
- przekazywanie Wojewodzie wszystkich Uchwał Rady Gminy w terminie 7 dni od daty ich podjęcia,
- współdziałanie z wojewodą przy wykonywaniu zadań zleconych z zakresu administracji rządowej nakazanych ustawami , nadzorowanie realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej w ramach podpisanych porozumień,
- informowanie Wojewody o zamiarze przystąpienia do związku międzygminnego,
- zabezpieczanie terminowego przedstawiania projektów budżetu Regionalnej Izbie Obrachunkowej,
- prowadzenie polityki kadrowej i gospodarki funduszem płac w Urzędzie,
- nadzorowanie dyscypliny pracy,
- rozstrzyganie sporów kompetencyjnych,
- ustalanie zakresów czynności i odpowiedzialności dla pracowników Urzędu,
- wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu oraz kierowników jednostek organizacyjnych z wyłączeniem zatrudniania i zwalniania kierowników jednostek organizacyjnie wyodrębnionych,
- przyjmowanie ustnych oświadczeń ostatniej woli spadkodawcy,
- przyjmowanie oświadczeń o stanie majątkowym członków Zarządu i pracowników Urzędu,
- organizowanie pracy Zarządu i przewodniczenie jego posiedzeniom,
- składanie oświadczeń woli w imieniu Gminy wraz z wybranym przez Radę członkiem Zarządu,
- składanie Radzie Gminy informacji o działalności międzysesyjnej Wójta i Zarządu Gminy,
- uczestniczenie w pracach związków i porozumień komunalnych międzygminnych o ile Rada Gminy nie wyznaczy innego przedstawiciela,
- wykonywanie innych zadań zastrzeżonych do kompetencji Wójta przepisami prawa a nie wymienione wyżej.

2. Jeżeli Wójt nie pełni obowiązków z powodu urlopu, choroby albo innych przyczyn zastępuje go Sekretarz Gminy.
Zakres zastępstwa rozciąga się na wszystkie prawem określone czynności należące do Wójta.

SEKRETARZ  GMINY zapewnia w szczególności:


1.W zakresie zabezpieczenia organizacji pracy Zarządu:
- zabezpiecza przygotowanie materiałów na posiedzenia,
- zapewnia przygotowanie projektów uchwał Zarządu i Rady Gminy,
- przedstawia propozycje dotyczące sposobu wykonywania Uchwał,
- zabezpiecza niezbędną dokumentację dotyczącą zatrudniania i zwalniania kierowników gminnych jednostek,
- zabezpiecza wykonanie zadań zleconych i przejętych z zakresu administracji rządowej.

2. W zakresie pomocy Radzie Gminy w wykonywaniu jej funkcji :

- zabezpiecza obsługę sesji oraz prowadzenie prawem wymaganej dokumentacji,
- zabezpiecza zawiadomienie radnych o terminach i tematach posiedzeń zgodnie z ustaleniami Przewodniczącego Rady, oraz dostarczanie im materiałów niezbędnych do wykonania przez nich powierzonej im funkcji ,
- zabezpiecza pomoc radnym w utrzymywaniu stałej więzi z mieszkańcami,
- zabezpiecza obsługę Przewodniczących, komisji stałych i doraźnych powołanych przez Radę Gminy,
- zabezpiecza ewidencjonowanie postulatów mieszkańców i ich realizację
- zabezpiecza przygotowanie projektów przepisów gminnych
- zabezpiecza podanie przepisów gminnych do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty
- zabezpiecza prowadzenie zbioru przepisów gminnych
- zabezpiecza wypłatę radnym i członkom komisji spoza Rady oraz sołtysom należnych diet i zwrot kosztów podróży

3. W zakresie funkcjonowania Urzędu :
- organizuje pracę biura
- odpowiada za dyscyplinę pracy
- egzekwuje przestrzeganie przez pracowników samorządowych postanowień Statutu Gminy , instrukcji kancelaryjnej przepisów k.p.a. oraz Regulaminu Pracy Urzędu
- zabezpiecza wykonanie przez Urzędników zakresów czynności
- prowadzi kontrolę wewnętrzną w Urzędzie i w jednostkach podległych organizacyjnie wyodrębnionych
- zabezpiecza podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez pracowników Urzędu 
- przedstawia propozycje rozstrzygnięć w sporach kompetencyjnych między kierownikami referatów
- załatwia skargi i wnioski obywateli
- usprawnia organizację pracy Urzędu,
- zabezpiecza warunki pracy i niezbędne warunki socjalne dla podległych pracowników,
- spisuje protokoły oświadczenia ostatniej woli spadkodawcy na wypadek śmierci.


SKARBNIK  GMINY w szczególności:

1. opracowuje projekt budżetu Gminy, 
2. nadzoruje realizację budżetu Gminy,
3. dokonuje analizy budżetu Gminy i na bieżąco informuje Zarząd Gminy o jego realizacji,
4. stanowi podstawowe ogniwo kontroli finansowej w jednostkach organizacyjnie wyodrębnionych,
5. opracowuje i organizuje obieg dokumentów finansowych,
6. nadzoruje pracę referatu budżetu i podatków,
7. realizuje ustawy o dochodach i finansach gminy o podatkach i opłacie skarbowej oraz wszystkich innych aktów prawnych dotyczących finansowej działalności gmin,
8. zapewnia prawidłowe rozliczanie oraz ochronę mienia komunalnego Gminy przez wskazanie jak to rozliczenie i ochrona ma wyglądać,
9. informuje Radę Gminy i RIO o odmowie złożenia kontrasygnaty , względnie sytuacji która tę odmowę mogła spowodować,
10. przygotowuje projekty uchwał związane z budżetem, podatkami oraz działalnością finansową Gminy,
11. opracowuje sprawozdania z wykonania budżetu Gminy,
12. nadzoruje sprawy związane z windykacją należności podatkowych,
13. odpowiada za stosowanie w Urzędzie Gminy i jednostkach organizacyjnie wyodrębnionych przepisów ustawy o rachunkowości, prawa budżetowego i innych ustaw finansowych.


Rozdział 3 ORGANIZACJA URZĘDU

 

1. Strukturę organizacyjną Urzędu przedstawia schemat organizacyjny będący integralną częścią regulaminu organizacyjnego i stanowi załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu.
2. Strukturę organizacyjną Urzędu stanowią referaty w ramach których utworzone są stanowiska pracy, bądź samodzielne stanowiska pracy.
3. Na czele Referatu stoi kierownik.
4. Działalnością Referatów kieruje Wójt Gminy przy pomocy Sekretarza Gminy.
5. Kierownicy referatów odpowiadają za pełną i sprawną oraz terminową realizację zadań z zakresu nadzorowanego referatu , bądź poleconych im do realizacji zadań.
6. Stanowiskami kierowniczymi w Urzędzie są:

- Sekretarz Gminy
- Skarbnik Gminy będący równocześnie Kierownikiem Referatu Budżetu i Podatków
- Kierownik Referatu Organizacyjno - Prawnego i Spraw Obywatelskich
- Kierownik Referatu Planowania Przestrzennego Budownictwa, Inwestycji i Drogownictwa
- Kierownik Referatu rozwoju gospodarczego, Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Mienia Komunalnego,
- Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego.

7. Osoby zatrudnione w Urzędzie Gminy na podstawie wyboru, powołania umowy o pracę są pracownikami samorządowymi, a ich status prawny określa Ustawa o pracownikach samorządowych.
8. Rozkład czasu pracy Urzędu:

- w Urzędzie Gminy obowiązuje 5-cio dniowy tydzień pracy w godzinach od 7.45 - 15.45 codziennie od poniedziałku do piątku.
- w uzasadnionych przypadkach wójt na wniosek pracownika Urzędu może ustalić indywidualne godziny pracy w ramach ustawowej normy czasu pracy.
- na podstawie przepisów Kodeksu Pracy i ustawy samorządowej Wójt może wyznaczyć dodatkowe dni wolne od pracy.

9.Obsługa stron :
- Środa jest dniem przyjęć stron przez Wójta.
Gdy środa jest dniem ustawowo wolnym od pracy, to dniem przyjęć stron jest kolejny dzień tygodnia. 
- Sekretarz Gminy, kierownicy Referatów oraz wszyscy pracownicy samorządowi przyjmują strony codziennie w godzinach pracy Urzędu.


Rozdział 4 WSPÓLNE ZADANIA WSZYSTKICH PRACOWNIKÓW SAMORZĄDOWYCH

1. Dbanie o wykonywanie zadań publicznych Gminy z uwzględnieniem interesu Państwa i Gminy.
2. Dbanie o prawidłowe i terminowe wykonywanie zadań oraz załatwianie spraw indywidualnych obywateli.
3. Przestrzeganie przepisów prawa.
4. Wykonywanie wszystkich zadań sumiennie, sprawnie i bezstronnie.
5. Udzielanie wszelkich informacji zainteresowanym organom, instytucjom i osobom fizycznym oraz udostępnianie dokumentacji znajdującej się na stanowisku pracy jeżeli przepisy prawa tego nie zabraniają.
6. Zachowanie tajemnicy państwowej i służbowej w zakresie przez prawo przewidzianym.
7. Zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach ze zwierzchnikami, podwładnymi współpracownikami oraz we wszystkich kontaktach z obywatelami.
8. Zachowywanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim.
9.Rzetelne realizowanie zakresu powierzonych zadań, a w przypadku trudności i niepowodzeń zgłaszanie tego bezpośredniemu przełożonemu.
10. Sumienne i staranne wypełnianie poleceń przełożonych. 
Zgłaszanie Wójtowi na piśmie w przypadkach gdy polecenie przełożonego jest niezgodne z prawem.
11. Przestrzeganie dyscypliny pracy.
12. Podnoszenie swoich umiejętności i kwalifikacji zawodowych poprzez zgłębianie wiedzy potrzebnej na stanowisku pracy.
13. Interesowanie się życiem społecznym i gospodarczym kraju i Gminy oraz śledzenie działań ustawodawczych Sejmu i Senatu.
14. Dbanie o powierzony sprzęt oraz inwentarz Urzędu.
15. Zachowanie porządku i estetyki na stanowisku pracy.


Rozdział V. ZASADY PODPISYWANIA PISM

1. W Ó J T podpisuje:
- pisma zastrzeżone do podpisu Wójta odrębnymi przepisami lub mające ze względu na swój charakter specjalne znaczenie,
- pisma stanowiące korespondencję do organów administracji rządowej , samorządowej, Sądu Administracyjnego, związków i porozumień komunalnych,
- pisma stanowiące korespondencję do Regionalnej Izby Obrachunkowej,
- wszelkie informacje dotyczące Gminy adresowane do Rady i członków komisji stałych i doraźnych,
- materiały na Sesje Rady i posiedzenia Komisji,
- umowy o pracę z pracownikami samorządowymi oraz z kierownikami jednostek organizacyjnie wyodrębnionych,
- zakresy czynności pracowników,
- odpowiedzi na skargi i wnioski obywateli,
- decyzje administracyjne w sprawach w których nie zostało udzielone upoważnienie ,
- zarządzenia i polecenia służbowe,
- odpowiedzi na wnioski radnych, posłów i senatorów.

2. S E K R E T A R Z   G M I N Y podpisuje:
- pisma kierowane do różnych podmiotów gospodarczych w sprawach funkcjonowania Urzędu 
- korespondencje z zakresu spraw powierzonych przez Wójta.

3. S K A R B N I K   G M I N Y podpisuje:
- pisma prawnie zastrzeżone do podpisu Skarbnika Gminy 
- korespondencję nie zastrzeżoną do podpisu Wójta, a dotyczącą polityki finansowej Gminy realizowanej w oparciu o budżet Gminy oraz obowiązujące przepisy.

4. K I E R O W N I C Y   R E F E R A T Ó W podpisują: 
-pisma nie zastrzeżone do podpisu Wójta, Sekretarza i Skarbnika Gminy 
- decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej w ramach posiadanego pisemnego upoważnienia.

5. D o k u m e n t y przedstawione do podpisu Wójta, Sekretarza bądź Skarbnika powinny być uprzednio parafowane przez zainteresowanego kierownika Referatu a w przypadku, gdy dokument dotyczy kilku referatów, parafowania pisma dokonują wszyscy zainteresowani kierownicy . 
6. W dokumentach przedstawionych do podpisu Wójta, a w szczególności sprawozdaniach, analizach materiałach o zasadniczym znaczeniu, powinna być adnotacja wymieniająca nazwisko i stanowisko pracownika, który materiał opracował wraz z jego podpisem.
7. Wójt może określić rodzaje spraw do podpisywania w jego imieniu podległym pracownikom samorządowym.

Rozdział 6 ZASADY FUNKCJONOWANIA URZĘDU

1. W Urzędzie Gminy obowiązują zasady i tryb wykonywania czynności kancelaryjnych określony instrukcją kancelaryjną dla Urzędów Gmin z dnia 19 07 1990 r.
2. Korespondencja wpływająca do Urzędu podlega zarejestrowaniu w rejestrze- dzienniku podawczym- w którym wpisuje się kolejny numer wpływającej korespondencji, nadawcę, czego dotyczy, do kogo jest skierowana oraz podpis odbierającego.

Rozdział 7 ZASADY DZIAŁANIA REFERATÓW

REFERAT ORGANIZACYJNO - PRAWNY I SPRAW OBYWATELSKICH 

1. W zakresie organizacji 
a) wdrażanie i czuwanie nad przestrzeganiem Statutu Gminy, Regulaminu Organizacyjnego instrukcji kancelaryjnej i zakresów działania,
b) przygotowanie i wdrażanie w życie aktów o charakterze ogólnym regulujących funkcjonowanie Urzędu,
c) badanie z własnej inicjatywy lub na polecenie przełożonych struktury organizacyjnej jej usprawnianie celem zapewnienia sprawnego i rytmicznego funkcjonowania Urzędu,
d) właściwe określenie więzi organizacyjnych szczególnie służbowych i informacyjnych,
e) koordynowanie terminowego załatwiania spraw obywateli,
f) racjonalne gospodarowanie personelem.

2. W zakresie spraw kadrowych 
a) prowadzenie spraw osobowych pracowników Urzędu Gminy oraz kierowników jednostek organizacyjnie wyodrębnionych,
b) prowadzenie spraw rentowych i emerytalnych tych pracowników, 
c) prowadzenie pełnej dokumentacji w zakresie wykorzystania urlopów przez pracowników Urzędu Gminy i kierowników jednostek podległych, 
d) kontrolowanie jednostek podległych w zakresie prawidłowego prowadzenia dokumentacji z zakresu prawa pracy,
e) sporządzanie list obecności, ewidencji wyjść pracowników w godzinach pracy, ewidencji pracy poza obowiązującymi godzinami pracy, rejestru zwolnień lekarskich, rejestru umów zleceń i o dzieło w U. G. , ewidencji wydanych delegacji.

3. W zakresie nadzoru nad samorządami wsi : 
a) nadawanie Statutów sołectwom, czuwanie nad prawidłowością wyborów organów sołectwa 
b) ewidencja protokołów uchwał i wniosków oraz przekazywanie ich za potwierdzeniem do realizacji 

4. Organizowanie prac w porozumieniu z RUP dla osób poszukujących pracy i prowadzenie całości wymaganej dokumentacji.
5. Prowadzenie dokumentacji w zakresie skarg i wniosków.
6. Obsługa techniczna narad i szkoleń instruktażowych pracowników Urzędu.
7. W zakresie spraw gospodarczych - administrowanie budynkiem Urzędu Gminy 
a) zabezpieczenie nadzoru budynkiem administracyjnym , prowadzenie badań instalacji zgodnie z obowiązującymi przepisami , zabezpieczenia p.poż,
b) zakup inwentarza ruchomego , materiałów i pomocy biurowych , a także konserwacja sprzętu biurowego,
c) zamawianie pieczęci , prowadzenie ewidencji w zakresie wydawania do użytku i kasacji oraz ich zabezpieczenie, 
d) obsługa łączności radio-technicznej Urzędu - radiocentrum i prowadzenie spraw łączności telefonicznej, 
e) czuwanie nad zabezpieczeniem alarmowym w U. G., konserwacją instalacji i ciągłym utrzymaniem w sprawności technicznej, 
f) prowadzenie spraw z zakresu bhp w Urzędzie Gminy .

8. W zakresie obsługi obywateli 
a) organizowanie przyjęć stron przez Wójta zgodnie z ustaleniami Wójta, 
b) usprawnianie organizacji pracy kancelarii ogólnej oraz zabezpieczenie informacji wizualnej,
c) informowanie obywateli o działalności i zamierzeniach Wójta w miarę posiadanych na ten temat informacji, 
d) reagowanie na krytyczne informacje dotyczące zakresu działania Urzędu.

9. Prowadzenie spraw kancelaryjnych zgodnie z instrukcją kancelaryjną i obowiązującymi w tym zakresie przepisami oraz ustaleniami Rady Gminy i Wójta.
10. W zakresie prowadzenia archiwum zakładowego:
a) współpraca z komórkami organizacyjnymi Urzędu w zakresie przygotowywania dokumentacji do przekazania do archiwum,
b) przyjmowanie z poszczególnych referatów akt zgodnie ze spisem zdawczo-odbiorczym,
c) kwalifikacja akt do odpowiedniej kategorii archiwalnej,
d) przechowywanie akt w należytym porządku,
e) prowadzenie ewidencji archiwum zakładowego,
f) przygotowywanie akt do brakowania, załatwianie zgody na brakowanie,
g) przekazywanie akt do Archiwum Państwowego,
h) dbanie o ład i porządek w archiwum oraz przestrzeganie przepisów o ochronie p.poż i bhp.
11. Prowadzenie obsługi prawnej w Urzędzie Gminy i obsługa prawna Sesji Rady Gminy.
12. W zakresie spraw obywatelskich
a) wydawanie, wymiana i kasowanie dokumentów stwierdzających tożsamość,
b) prowadzenie ewidencji ruchu ludności,
c) prowadzenie postępowania oraz przygotowywanie decyzji administracyjnych w sprawach zameldowania lub wymeldowania, ustalenia charakteru pobytu, a także orzekanie o rejestracji zgłoszenia meldunkowego,
d) wydawanie poświadczeń zamieszkania, zaświadczeń i poświadczeń w sprawach rentowych i związanych z zatrudnieniem poza granicami Polski,
e) udzielanie informacji adresowych,
f) sporządzanie spisów wyborców oraz innych wykazów wymaganych przepisami /np. wykazy przedpoborowych, wykazy sześciolatków/,
g) współdziałanie z "PESEL", TBD, USC, Urzędami gmin, organami policji i wojskowymi w sprawach wynikających z ruchu ludności oraz w zakresie przestrzegania dyscypliny meldunkowej, a także w związku z wystawieniem dokumentu tożsamości,
h) nadawanie numerów ewidencyjnych w dokumentacji ewidencyjnej i dowodowej,
i) prowadzenie archiwum teczek dokumentów tożsamości oraz dokumentacji ewidencyjnej,
j) załatwianie wszelkich spraw obywateli wynikających z ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych,
k) współdziałanie z instytucjami, organizacjami w zakresie ewidencji ludności,
l) prowadzenie i aktualizowanie komputerowej bazy danych w zakresie ewidencji ludności,
ł) prowadzenie stałego rejestru wyborców.
13. W zakresie spraw wojskowych:
a) podejmowanie zadań mających na celu przygotowanie ludności i mienia komunalnego na wypadek wojny oraz wykonywanie innych zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony, określonych w ustawach,
b) organizowanie wykonania przez jednostki organizacyjne gminy zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony, w tym ustalenie zadań szczegółowych oraz trybu ich realizacji,
c) uwzględnianie postulatów dotyczących potrzeb sił zbrojnych i obrony cywilnej, przekazywanych przez organy wojskowe upoważnione przez Ministra Obrony Narodowej lub organy obrony cywilnej,
d) podejmowanie działań związanych z wykonywaniem powszechnego obowiązku obrony oraz współdziałanie w tych sprawach z organami wojskowymi,
e) udział w przygotowaniu poboru i jego przeprowadzaniu,
f) orzekanie o konieczności sprawowania przez żołnierzy oraz osoby spełniające zastępczo obowiązek służby wojskowej bezpośredniej opieki nad członkiem rodziny, prowadzenia gospodarstwa rolnego, oraz o uznaniu ich za jedynych żywicieli rodzin,
g) przyznawanie i wypłacanie zasiłków dziennych członkom rodzin żołnierzy rezerwy powołanych na ćwiczenia wojskowe oraz żołnierzom zwolnionym z czynnej służby wojskowej,
h) wypłacanie zasiłków miesięcznych członkom rodzin żołnierzy oraz osób spełniających zastępczo obowiązek służby wojskowej, uznawanych za jedynych żywicieli rodzin,
i) tworzenie formacji obrony cywilnej,
j) przeznaczanie na stanowiska komendantów formacji obrony cywilnej,
k) nakładanie obowiązków w ramach powszechnej samoobrony ludności,
l) przygotowanie decyzji o nakładaniu obowiązku świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony kraju - prowadzenie ewidencji wykonanych świadczeń,
ł) realizacja zadań związanych z natychmiastowym uzupełnieniem sił zbrojnych,
m) sprawowanie nadzoru nad aktualizacją zestawów zadań obronnych,
n) utrzymanie stałego dyżuru w pełnej gotowości do działania,
o) ustalenie zadań dla poszczególnych komórek organizacyjnych oraz pracowników Urzędu Gminy,
p) określenie jednostek organizacyjnych, które będą realizować zadania obronne - określenie zakresów zadań,
r) prowadzenie kancelarii wydzielonej Urzędu -tajnej-
s) opracowanie regulaminu organizacyjnego Urzędu na czas wojny,
t) prowadzenie postępowania w sprawach przekwaterowania z osobnych kwater stałych osób nie będących żołnierzami zawodowymi
u) wydawanie decyzji dotyczących zajęcia na cele przejściowego zakwaterowania sił zbrojnych budynków, pomieszczeń i terenów oraz wydawanie decyzji o odszkodowaniu w tych sprawach.
14. W zakresie realizacji zadań obrony cywilnej:
a) opracowywanie i aktualizowanie planów obrony cywilnej,
b) planowanie i organizacja systemu kierowania obroną cywilną,
c) zorganizowanie i przygotowanie do działania sił obrony cywilnej,
d) aktualizacja planów działania formacji OC 
e) planowanie i utrzymanie w gotowości do użycia sił i środków OC do likwidacji skutków klęsk żywiołowych, awarii, katastrof,
f) opracowywanie i aktualizowanie planów:
- ewakuacji ludności z miejsc zagrożonych,
- zastępczego miejsca szpitalnego,
g) współdziałanie z zakładami lecznictwa otwartego w zakresie pomocy ludności poszkodowanej,
h) przygotowanie i zapewnianie działania systemu powszechnego ostrzegania i alarmowania oraz systemu wykrywania skażeń,
i) współdziałanie z zakładami pracy oraz innymi jednostkami organizacyjnymi w zakresie realizacji zadań obrony cywilnej,
j) planowanie i organizacja działalności szkoleniowej.
15. W zakresie bezpieczeństwa przeciwpożarowego:
a) realizacja zadań w zakresie ochrony przeciwpożarowej oraz innych nadzwyczajnych zagrożeń,
b) współpraca w tym zakresie z organami policji i straży pożarnych,
c) współpraca oraz analizowanie potrzeb jednostek OSP w zakresie wyposażenia w niezbędny sprzęt,
d) współpraca z Komendantem OSP w sprawie prawidłowej realizacji zadań własnych gminy z zakresu ochrony przeciwpożarowej,
e) obsługa organizacyjna OSP działających na terenie gminy w zakresie zadań własnych gminy,
f) realizacja innych zadań wynikających z ustawy o ochronie przeciwpożarowej.
16. W zakresie wyborów i referendów:
a) organizacja i przygotowanie wyborów do Sejmu i Senatu, rad województwa powiatu i gminy, wyborów prezydenckich oraz referendum krajowego i gminnego oraz wyborów do izb rolniczych ,
b) współdziałanie z komisjami wyborczymi - organizowanie szkoleń, udzielanie wszelkiej pomocy komisjom ,
c) pełne współdziałanie z Delegaturą Wojewódzką KBW.
17. W zakresie zdrowia:
a) pokrywanie kosztów przewozu osób podlegających przymusowej hospitalizacji lub izolacji kosztów przejazdu do zakładu społecznego służby zdrowia osób podlegających przymusowemu leczeniu lub przymusowym badaniom stanu zdrowia,
b) zgłaszanie organom Państwowej Inspekcji Sanitarnej a także określonym zakładom społecznym służby zdrowia przypadków zachorowania , podejrzenia o zachorowanie na choroby zakaźne natychmiast po powzięciu o nich wiadomości,
c) realizacja zadań z ustawy o uzdrowiskach i lecznictwie uzdrowiskowym,
d) wyrażanie zgody na utworzenie apteki otwartej, zmianę jej typu i unieruchomienie apteki.
18. Prowadzenie spraw związanych ze zbiórkami publicznymi oraz zabawami publicznymi,
19. Prowadzenie spraw wyborów ławników i członków kolegium d/s wykroczeń,
20. W zakresie ochrony przed powodzią i innymi klęskami żywiołowymi oraz w zakresie spraw wodnych:
a) koordynowanie całości spraw związanych z zabezpieczeniem przed powodzią i innymi klęskami żywiołowymi,
b) prowadzenie spraw związanych z szacowaniem strat powstałych w wyniku klęski,
c) współdziałanie z właścicielami gruntów w sprawach dotyczących zebrania płodów w wyznaczonym terminie z terenów zmeliorowanych zaopatrzonych w urządzenia nawadniające,
d) współdziałanie z wojewódzkim komitetem przeciwpowodziowym w zakresie wystąpienia klęski,
e) koordynowanie spraw związanych z podawaniem meldunków strat wynikłych wskutek klęsk żywiołowych,
f) zarządzanie ewakuacji ludności z obszarów zagrożonych powodzią,
g) organizowanie ochotniczych drużyn ratunkowych.
21. Referat przy znakowaniu pism używa symboli U.G. I
22. Do obowiązkowych zadań wszystkich pracowników Referatu należy stosowanie przepisów ustawy z dnia 10 czerwca 1994r. o zamówieniach publicznych, /Dz. U. Nr. 76 poz.344 z późn. zm /.

REFERAT BUDŻETU I PODATKÓW

1. W zakresie budżetu Gminy:
a) opracowywanie projektu budżetu Gminy,
b) opracowywanie sprawozdań z działalności finansowej Gminy,
c) opracowywanie projektów uchwał w sprawach podatków i opłat,
d) opracowywanie projektów uchwał w sprawach majątkowych gminy /określonych ustawą z dnia 08 marca 1990 r o samorządzie terytorialnym art. 18 ust. 2 pkt. 9/,
e) czuwanie nad realizacją dochodów Gminy i sporządzanie analiz wpływów,
f) dokonywanie określonych analiz i ocen wykonywania budżetu Gminy i gospodarki pozabudżetowej,
g) koordynacja i realizacja zobowiązań finansowych inwestycji i remontów,
h) nadzorowanie i kontrolowanie gospodarki finansowej jednostek i zakładów budżetowych,
i) opracowywanie sprawozdań z wykonania budżetu Gminy i gospodarki pozabudżetowej ,
j) dysponowanie środkami oraz prowadzenie gospodarki finansowej gminnego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej,
k) prowadzenie spraw dotyczących gospodarki finansowej stowarzyszeń w zakresie działalności określonej ustawami,
l) sporządzanie bilansów rocznych,
ł) prowadzenie księgi głównej i ksiąg pomocniczych,
m) prowadzenie ewidencji księgi druków ścisłego zarachowania, czeków gotówkowych i bezgotówkowych,
n) sprawowanie bieżącej kontroli równowagi budżetowej, 
o) prowadzenie ksiąg inwentarzowych, środków trwałych i środków trwałych w użytkowaniu,
p) uzgadnianie operacji bankowych z wyciągami bankowymi,
r) naliczanie wynagrodzeń,
s) ewidencja materiałów.

2. W zakresie księgowości budżetowej: 
a) przyjmowanie dowodów księgowych wraz z raportami kasowymi, kontrolowanie ich pod względem formalnym i rachunkowym,
b) prowadzenie dokumentów rachunkowo-kasowych,
c) księgowanie dochodów i wydatków w rejestrach dochodów i kartach wydatków,
d) comiesięczne zamykanie kartotek wydatków, rejestrów dochodów w sumach narastających.

3. W zakresie zobowiązań pieniężnych:
a) czuwanie nad prawidłowym przygotowaniem projektów uchwał podatkowych,
b) właściwe obliczanie zobowiązań pieniężnych,
c) naliczanie podatków na kartach gospodarstw indywidualnych,
d) bieżące wprowadzanie wszelkich zmian dotyczących naliczania zobowiązań pieniężnych,
e) przyjmowanie i rozliczanie rat zobowiązań pieniężnych, oddzielnie podatek rolny, oddzielnie podatek od nieruchomości,
f) wpisywanie należności podatkowych,
g) wysyłanie upomnień do osób zalegających w płatności,
h) księgowanie wpłat sołtysów inkasentów w dziennikach obrotów,
i) wypisywanie decyzji w sprawie ulg w płatnościach podatkowych,
j) obliczanie podatków od działów specjalnych,
k) określanie wysokości stawek podatku od posiadania psów, terminów płatności tego podatku i sposobu jego poboru, zarządzanie poboru tego podatku w drodze inkasa i określenie inkasentów a także wprowadzanie ulg i zwolnień w tym podatku innych niż określone w ustawie,
l) określanie wysokości stawek podatku od środków transportowych, pobór tego podatku i rozliczenie,
ł) wprowadzanie opłat administracyjnych za czynności urzędowe za które nie pobiera się opłaty skarbowej,
m) windykacja należności gminnych,
n) wydawanie zaświadczeń o stanie majątkowym,
o) prowadzenie księgi druków ścisłego zarachowania, kwitariuszy przychodowych i opłaty targowej.

4. W zakresie prowadzenia kasy Urzędu:
a) przyjmowanie wpłat bieżących i zaległych,
b) wypłata rachunków bieżących,
c) sporządzanie raportów kasowych,
d) sprzedaż i kupno znaczków skarbowych,
e) dekadowe zamykanie raportów kasowych,
f) wypłacanie radnym, oraz członkom komisji Rady i Sołtysom diet i kosztów podróży zgodnie z podjętymi uchwałami,
g) dokonywanie wypłat wynagrodzeń.

5. Prowadzenie całości spraw związanych z podatkiem VAT,
6. Organizowanie i prowadzenie działalności socjalnej na rzecz pracowników Urzędu i ich rodzin.
7. Referat przy znakowaniu pism używa symbolu U.G. II
8. Do obowiązkowych zadań wszystkich pracowników Referatu należy stosowanie przepisów ustawy z dnia 10 czerwca 1994r. o zamówieniach publicznych, /Dz. U. Nr. 76 poz.344 z późn. zm /.

REFERAT PLANOWANIA PRZESTRZENNEGO, BUDOWNICTWA INWESTYCJI I DROGOWNICTWA

1. W zakresie planowania przestrzennego
a) przygotowywanie projektów uchwał w sprawie planowania przestrzennego leżących w kompetencji organów Gminy między innymi:
- uchwał o przystąpieniu do sporządzania Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania przestrzennego gminy tzw. "Studium", 
- uchwał o uchwaleniu studium,
- uchwał o przystąpieniu do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Zakliczyn,
- uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
b) sporządzanie studium uwzględniającego cele i kierunki polityki przestrzennej Państwa na terenie województwa,
c) przedkładanie Studium do zaopiniowania stosownym organom,
d) ustalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego:
- rysunek planu
- ustalenia planu
- prognoza skutków wpływu ustaleń planu na środowisko przyrodnicze,
- podawanie do publicznej wiadomości o przystąpieniu do sporządzania planu zagospodarowania przestrzennego,
- pisemne zawiadomienie o przystąpieniu do sporządzania planu organów właściwych do uzgodnienia projektu planu oraz sejmiku samorządowego,
- wystąpienia o opinie właściwych organów administracji rządowej stosownie do przedmiotu planu,
- uzgadnianie planu z właściwymi organami,
- zawiadamianie na piśmie o terminie wyłożenia projektu planu,
* właścicieli lub władających nieruchomościami których interes prawny może być naruszony ustaleniami planu
* właścicieli nieruchomości od których może być pobrana opłata w związku ze wzrostem wartości nieruchomości
* osoby których wnioski nie zostały uwzględnione w projekcie planu,
- wyłożenie projektu planu i prognozy do publicznego wglądu na okres co najmniej 21 dni a o wyłożeniu ogłoszenie w prasie miejscowej oraz przez obwieszczenie, a także w sposób zwyczajowo przyjęty co najmniej na 7 dni przed wyłożeniem,
- przyjmowanie protestów i zarzutów do projektu planu zagospodarowania,
- ogłaszanie w prasie miejscowej oraz przez obwieszczenia w sposób zwyczajowo przyjęty o terminie sesji na której Rada Gminy rozpatrzy nie uwzględnione w projekcie planu projekty i zarzuty,
- doręczenie zainteresowanym wyciągu z uchwały Rady Gminy rozstrzygającej o nieuwzględnieniu złożonych zarzutów wraz z pouczeniem o dopuszczalności wniesienia skargi do NSA
- obwieszczenie w miejscowej prasie oraz przez obwieszczenia w sposób zwyczajowo przyjęty na terenie gminy o terminie sesji na której będzie rozpatrzony projekt planu zagospodarowania przestrzennego,
-przygotowanie całości dokumentów związanych z uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy,
- przedłożenie Wojewodzie uchwały Rady Gminy wraz z dokumentacją planistyczną w celu oceny zgodności z prawem,
- w terminie nie dłuższym niż 30 dni kierowanie uchwał Rady Gminy do ogłoszenia w wojewódzkim dzienniku urzędowym,
- dokonywanie oceny zmian w zagospodarowaniu przestrzennym gminy i przedstawienie wyników tej oceny Radzie Gminy Zakliczyn, co najmniej raz w okresie kadencji,
- dokonywanie analiz wniosków w sprawie sporządzenia lub zmian miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy,
e) wydawanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,

2. W zakresie budownictwa:
Zakres zadań określa Porozumienie podpisane między Kierownikiem Urzędu Rejonowego w Tarnowie a Zarządem Gminy Zakliczyn w sprawie powierzenia zadań z zakresu ustawy z dnia 07 lipca 1994r Prawo Budżetowe /Dz. U Nr. 89 poz. 414 z późn. zm./

3. W zakresie ochrony dóbr kultury:
a) wydawanie zarządzeń w celu zabezpieczania zabytku w nagłych przypadkach i niezwłoczne zawiadomienie o tym właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków,
b) zgłoszenie wojewódzkiemu konserwatorowi zabytków przedmiotów zasługujących na wciągnięcie do rejestru zabytków,
c) składanie wniosków o wpis do rejestru zabytków dóbr kultury nieruchomych oraz kolekcji
d) przyjmowanie zawiadomień o ujawnieniu przedmiotu, który posiada cechy zabytku,
e) przyjmowanie zawiadomień o znalezieniu przedmiotu archeologicznego lub o odkryciu wykopaliska,
f) niezwłoczne zawiadomienie wojewódzkiego konserwatora zabytków o otrzymaniu wiadomości o znalezieniu lub odkryciu przedmiotu archeologicznego lub wykopaliska,
g) działanie w porozumieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków w zakresie użytkowania obiektu zabytkowego zgodnie z zasadami opieki nad zabytkami i w sposób odpowiadający jego wartości zabytkowej,
h) przejmowanie w zarząd zabytku nieruchomego,
i) określanie zespołu dawnej zabudowy wymagającej uporządkowania ze środków państwowych
j) realizacja zadań wynikających z ustawy o terenowych funduszach odnowy zabytków.

4. Z zakresu inwestycji, remontów, i czynów lokalnych:
a) opracowywanie planów inwestycji, remontów i czynów społecznych,
b) przygotowywanie dokumentacji technicznej związanej z prowadzonymi przez Gminę inwestycjami, remontami i czynami społecznymi,
c) przed rozpoczęciem jakichkolwiek robót budowlanych, uzyskanie stosownych uzgodnień decyzji, zezwoleń, itp,
d) prowadzenie całości spraw związanych z realizacją inwestycji, remontu i czynu społecznego,
e) prowadzenie ewidencji każdego zadania inwestycyjnego,
f) przeprowadzanie przetargów na każde zadanie inwestycyjne, modernizację, remont, zakup, usługę itp. zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych,
g) prawidłowe dokumentowanie przetargów,
h) nadzorowanie spraw związanych z inwentaryzacją materiałów i kosztów poszczególnych zadań inwestycyjnych, remontowych i czynów społecznych,
i) dokonywanie pełnego rozliczenia zakończonych zadań inwestycyjnych,
j) zabezpieczanie środków na realizację zadań inwestycyjnych, remontowych,
k) protokolarne przekazywanie inwestorom placów budów,
l) zabezpieczanie na każdym zadaniu inwestycyjnym, remontowym i czynowym inspektora nadzoru oraz kierownika budowy,
ł) prowadzenie spraw związanych z przygotowaniem dla Zarządu Gminy stosownych umów i porozumień,
m) opracowywanie harmonogramów realizacji zadań wynikających z podjętych przez Radę Gminy uchwał budżetowych,
n) dokonywanie kompleksowych analiz, prognoz i opinii oraz ocen dotychczasowej działalności inwestycyjnej, remontowej, modernizacyjnej,
o) przygotowanie informacji związanych z zagrożeniem realizacji inwestycji czy remontu i przedstawienie ich Zarządowi i Radzie Gminy,
p) czynienie starań związanych z pozyskiwaniem środków na realizację inwestycji gminnych z różnych fundacji i funduszy.

5. Rozliczanie komitetów społecznych w zakresie partycypacji w kosztach budowy inwestycji.
6. W zakresie drogownictwa:
a) wydawanie opinii w sprawie przebiegu dróg wojewódzkich,
b) wydawanie opinii w sprawie zaliczania drogi do kategorii dróg gminnych i lokalnych miejskich,
c) zaliczanie drogi do kategorii dróg zakładowych 
d) planowanie i finansowanie budowy, modernizacji utrzymania i ochrony dróg lokalnych miejskich,
e) planowanie i finansowanie budowy, modernizacji utrzymania i ochrony dróg gminnych,
f) zarządzanie siecią dróg gminnych i lokalnych miejskich,
g) realizacja zadań w zakresie budowy, modernizacji, utrzymania i ochrony dróg gminnych,
h) orzekanie o przywróceniu pasa drogowego , drogi gminnej do stanu poprzedniego w razie jego naruszenia,
i) wydawanie zezwoleń na lokalizowanie w pasie drogowym dróg gminnych obiektów nie związanych z gospodarką drogową,
j) wydawanie zezwoleń na zajmowanie pasa drogowego drogi gminnej,
k) zaliczanie odcinka drogi krajowej, wojewódzkiej, gminnej lub lokalnej miejskiej pozostałego po zbudowaniu obwodnicy miejscowości lub lokalnym przełożeniu do odpowiedniej kategorii dróg w zależności od jego komunikacyjnego znaczenia,
l) ustalanie udziału jednostek gospodarki uspołecznionej w kosztach budowy, modernizacji utrzymania i ochrony drogi zakładowej w przypadku gdy droga zakładowa stanowi dojazd do więcej niż jednej jednostki a jednostki te nie ustaliły tego udziału w drodze porozumienia,
ł) organizacja ruchu na drogach gminnych oraz oznakowanie dróg gminnych,
m) koordynacja spraw związanych z oświetleniem ulic i placów.

7. Organizowanie i sprawowanie opieki nad grobami i cmentarzami wojennymi.
8. Realizacja zadań wynikających z ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych.
9. Współpraca z PKS-em odnośnie utrzymania przystanków na terenie gminy i kursów autobusowych.
10. Umieszczanie i utrzymanie tabliczek z nazwami ulic i placów oraz oznaczanie nieruchomości numerami porządkowymi. Nadawanie nazw ulicom i placom.
11. Prowadzenie postępowania o udzielenie zamówień publicznych we wszystkich sprawach prowadzonych przez Gminę w trybie innym niż zamówienia z wolnej ręki.
12. Referat przy znakowaniu pism używa symbolu U.G. III
13. Do obowiązkowych zadań wszystkich pracowników referatu należy stosowanie przepisów ustawy z dnia 10 czerwca 1994r. o zamówieniach publicznych /Dz. U. Nr. 76 poz. 344 z późn. zm./.


REFERAT ROZWOJU GOSPODARCZEGO ROLNICTWA, OCHRONYŚRODOWISKA I MIENIA KOMUNALNEGO

1. W zakresie rozwoju gospodarczego Gminy:

a) podejmowanie inicjatyw mających na celu społeczno-gospodarczy rozwój Gminy,
b) podejmowanie działań zmierzających do pozyskiwania partnerów krajowych i zagranicznych do współpracy z Gminą.

2. W zakresie działalności gospodarczej:
a) współuczestniczenie w działaniach na rzecz poprawy jakości, przeprowadzanie na rzecz ochrony konsumenta społecznej kontroli i oceny jakości,
b) określenie strefy cen /taryfowej/ obowiązujących przy przewozie osób i ładunków taksówkami osobowymi i bagażowymi,
c) ewidencjonowanie działalności gospodarczej,
d) sprawowanie nadzoru nad targowiskami, ustalenie regulaminów targowisk,
e) określanie wysokości dziennych stawek opłaty targowej i sposobu poboru tej opłaty, zarządzanie poboru opłaty targowej w drodze inkasa oraz określanie inkasentów i ich wynagrodzenia, rozliczanie zainkasowanych kwot,
f) wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia na miejscu lub poza miejscem sprzedaży,
g) przygotowywanie projektów uchwał dotyczących liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4.5% alkoholu / z wyjątkiem piwa/ przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży,
h) przygotowanie projektów uchwał dotyczących zasad usytuowania na terenie Gminy miejsc sprzedaży napojów alkoholowych oraz realizacja przyjętych uchwał.

3. W zakresie ochrony przyrody:
a) ustalenie parku wiejskiego, określenie jego granic oraz sposobu wykonania ochrony,
b) uznawanie za park wiejski terenów, na których znajduje się starodrzew.

4. W zakresie spraw wodnych:
a) zawieranie ugód w sprawach zmian stosunków wodnych na gruntach,
b) w razie konieczności nakazywanie wykonania niezbędnych urządzeń zabezpieczających wodę przed zanieczyszczeniami lub zabronienie wprowadzania ścieków do wody w przypadku wprowadzania przez właściciela gruntu do wody ścieków nienależycie oczyszczonych.

5. W zakresie ochrony środowiska:
a) wydawanie zezwoleń na usunięcie drzew lub krzewów z terenów nieruchomości, a w przypadku gdy nieruchomość jest wpisana do rejestru zabytków za zgodą Wojewody,
b) ustanowienie ograniczeń co do czasu pracy lub korzystania z urządzeń technicznych oraz środków transportu stwarzających dla środowiska uciążliwości w zakresie hałasu i wibracji,
c) zapewnienie warunków niezbędnych do ochrony środowiska przed odpadami oraz dbanie o utrzymanie porządku i czystości,
d) nakazywanie użytkownikowi maszyny lub urządzenia technicznego wykonania czynności ograniczających uciążliwość dla środowiska,
e) wymierzanie kar pieniężnych za samowolne usuwanie drzew lub krzewów,
f) w przypadku niezastosowania się użytkownika do nakazu określonego w art. 76 ust. 1, zobowiązanie do unieruchomienia maszyny lub innego urządzenia technicznego.

6. Realizowanie zadań w zakresie utrzymania czystości i porządku w Gminie.
7. W zakresie rolnictwa:
a) sprawowanie administracji w zakresie łowiectwa ,
b) przeznaczanie kwot otrzymanych z czynszu dzierżawczego za obwód łowiecki na cele społeczne Gminy oraz na hodowlę i ochronę zwierzyny,
c) współdziałanie z dzierżawcą lub zarządcą obwodu łowieckiego w zagospodarowaniu łowieckim obszarów Gminy, a w szczególności w zakresie ochrony zwierzyny na jej terenie,
d) sporządzanie projektu programu rolniczego wykorzystania gruntu i wykładania go do wglądu miejscowej ludności,
e) przyjmowanie i przekazywanie zgłoszeń o podejrzeniu zachorowania lub zachorowaniu zwierząt na chorobę zakaźną, a w przypadku wałęsania się psa chorego i podejrzanego o wściekliznę, podjęcie starań mających ma celu jego schwytanie i zabicie, a w razie niemożności dokonania tego powiadomienie sąsiednich gmin i Komisariatu Policji,
f) wyznaczanie biegłych do wyceniania zwierząt zabitych lub padłych w związku z wystąpieniem choroby zakaźnej, ponoszenia kosztów stosowania środków ochrony i nadzór na obszarze Gminy w związku ze zwalczaniem zakaźnej choroby zwierząt,
g) przyjmowanie informacji o pojawieniu się chorób, szkodników i chwastów oraz podejmowanie działań w celu ich likwidacji
h) nakazywanie posiadaczom gruntu rolnego zniszczenia zasiewów lub nasadzeń o nieprawidłowej zdrowotności,
i) podawanie do wiadomości osób zainteresowanych lub do wiadomości publicznej o zarządzanych przez państwowego lekarza weterynarii tymczasowych środków w celu umiejscowienia choroby i dopilnowanie jej wykonania,
j) wydawanie zezwoleń na uprawę maku i konopi,
k) koordynacja spraw związanych ze spisem rolnym.

8. Prowadzenie spraw w zakresie leśnictwa.
9. W zakresie gospodarowania wspólnot gruntowych:
a) zatwierdzanie statutu spółki oraz jego zmiany,
b) nadzór nad działalnością spółki.

10. W zakresie obsługi Rady:
a) prowadzenie pełnej dokumentacji z posiedzeń Rady i jej organów,
b) udzielanie pomocy radnym w wypełnianiu ich funkcji,
c) prowadzenie zbioru przepisów gminnych, rejestru uchwał Rady, rejestru wniosków komisji,

11. Z zakresu ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami /Dz. U. Nr. 115, poz. 741 z późn. zm./
a) prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem nieruchomościami w sposób zgodny z zasadami prawidłowej gospodarki; dotyczy to między innymi sprzedaży, zamiany, zrzeczenia, oddania w użytkowanie wieczyste, oddania w najem, dzierżawę, użyczenie, oddawanie w trwały zarząd, itp.
b) prowadzenie ewidencji mienia komunalnego tzw. gminnego zasobu nieruchomości,
c) przygotowywanie i prowadzenie zgodnie ze wskazówkami i ustaleniami Zarządu Gminy wszelkich spraw związanych ze sprzedażą, oddawaniem w użytkowanie wieczyste nieruchomości zmierzające do zawarcia umowy w formie aktu notarialnego,
d) prowadzenie spraw związanych z prawidłowym przygotowaniem i przeprowadzaniem przetargów na sprzedaż lub oddawanie w wieczyste użytkowanie nieruchomości, /przygotowanie dokumentacji, ogłoszenie, organizacja przetargów, itp./,
e) przygotowywanie dla Zarządu Gminy wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, oddania w użytkowanie wieczyste, najem lub dzierżawę,
f) podawanie wykazu nieruchomości do publicznej wiadomości,
g) prowadzenie całości spraw związanych z:
- oddawaniem nieruchomości w trwały zarząd,
- przekazywaniu nieruchomości na cele szczególne,
- ustalenie sposobu i terminów zagospodarowania nieruchomości,
- ustalenie cen i opłat, dokonywanie aktualizacji opłat rocznych oraz rozliczeń nieruchomości,
- wydawanie decyzji zatwierdzających podział nieruchomości,
- przygotowywanie wniosków o ujawnienie w księdze wieczystej praw gminy do działek, gruntów wydzielonych pod drogi, 
- sprawy odszkodowań,
h) prowadzenie spraw związanych ze scalaniem i podziałem nieruchomości
- przygotowywanie projektów uchwał Zarządu Gminy o:
* przystąpienie do scalenia i podziału nieruchomości,
* wystąpienie o ujawnienie w księdze wieczystej przystąpienia do scalania lub podziału nieruchomości,
- wywieszanie uchwał o przystąpieniu do scalania oraz wyłożenie do wglądu uczestnikom scalania na okres 21 dni,
- zbieranie wniosków itd,
* przygotowywanie projektów uchwał o scalaniu i podziale nieruchomości oraz wykonywanie wszelkich czynności z tym związanych, o których mówi ustawa oraz wydane na jej podstawie akty wykonawcze,
- koordynowanie całości spraw związanych z przyjęciem przez Radę Gminy opłat adiacenckich, które winny być ujęte w uchwale Rady Gminy o scalaniu i podziale nieruchomości,
i) prowadzenie całości spraw związanych z prawem pierwokupu przez Gminę nieruchomości,
j) prowadzenie spraw związanych z wywłaszczeniem nieruchomości,
k) prowadzenie wszelkich innych spraw uregulowanych w powołanej wyżej ustawie i aktach wykonawczych do niej, nie wymienionych wyżej, a należących do zadań Gminy.

12. Z zakresu komunalizacji mienia:
a) prowadzenie całości spraw związanych z komunalizacją mienia,
- ogłaszanie o przystąpieniu do komunalizacji mienia,
- rozpatrywanie wniosków wpływających w czasie publicznego ogłoszenia o przystąpieniu do komunalizacji,
- przygotowywanie kart komunalizacyjnych,
- przekazywanie kart do Wojewody w celu otrzymania decyzji komunalizacyjnej,
b) przygotowywanie całości dokumentów niezbędnych do złożenia wniosków do Sądu- wydział Ksiąg Wieczystych celem uwidocznienia własności komunalnej,

13. W zakresie spraw lokalowych:
a) realizacja ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. Prawo Lokalowe /Dz. U. z 1987 r. Nr. 30, poz. 165 z późn. zm.- w zakresie zadań należących do kompetencji Gminy,
b) realizacja ustawy z dnia 2 lipca 1994r. o najmie lokali i dodatkach mieszkaniowych /Dz. U. Nr. 105, poz. 509, z późn. zm./ w zakresie spraw należących do kompetencji organów Gminy, związanych z zaspokojeniem potrzeb mieszkaniowych mieszkańców gminy, w tym między innymi:
* przygotowywanie dla Rady Gminy projektów zasad gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy, 
* przygotowywanie projektów uchwał Rady Gminy w sprawie stawek czynszu regulowanego za 1m2 powierzchni użytkowej lokalu,
c) przydzielanie lokali mieszkalnych osobom, które zajęły je bez tytułu prawnego przed dniem 1 sierpnia 1974 roku.

14. W zakresie gospodarowania mieniem gminy:
a) prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem mieniem gminy - nieruchomościami / budynki, lokale/,
- prowadzenie ewidencji nieruchomości,
- koordynowanie spraw związanych ze zbyciem, dzierżawą, wynajem nieruchomości,
- koordynowanie spraw związanych z remontami, modernizacją budynków będących w zasobach mienia komunalnego gminy,
- zabezpieczanie w budżecie gminy środków finansowych na realizację remontów, modernizacji,
- prowadzenie dokumentacji w zakresie gospodarowania mieniem,
- prowadzenie egzekucji należności Gminy w związku z gospodarowaniem mieniem Gminy.

15. W zakresie geodezji:
a) prowadzenie zadań własnych gminy wynikających z ustaw szczególnych, a między innymi:
- wnioskowanie o zgodę na przeznaczenie gruntów rolnych, leśnych na cele nierolnicze i nieleśne,
- tworzenie zasobów gruntów na cele zabudowy wsi i przygotowanie niezbędnej dokumentacji dla uzbrojenia w urządzenia komunalne.
16. Prowadzenie spraw Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa zgodnie z zawartym porozumieniem.
17. W zakresie realizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi:
a) powoływanie komisji d/s przeciwdziałania alkoholizmowi oraz prowadzenie obsługi tej komisji,
b) organizowanie i prowadzenie izb wytrzeźwień,
c) opracowanie gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, realizacja tego programu.
18. Referat przy znakowaniu pism używa symbolu U. G. IV.
19. Do obowiązkowych zadań wszystkich pracowników referatu należy stosowanie przepisów ustawy z dnia 10 czerwca 1994r. o zamówieniach publicznych /Dz. U. Nr. 76 poz. 344 z późn. zm./. 

DWUOSOBOWE STANOWISKO PRACY DO SPRAW OŚWIATY 
I KULTURY


1. W zakresie szkolnictwa podstawowego:
a) analiza organizacji sieci szkół w Gminie w celu zapewnienia najbardziej korzystnych rozwiązań umożliwiających dzieciom spełnienie obowiązku szkolnego,
b) współpraca z Dyrektorami szkół odnośnie organizacji administracyjnej , finansowej i gospodarczej obsługi szkół,
c) realizacja zadań wynikających z karty nauczyciela w stosunku do nauczycieli szkół i innych pracowników zatrudnionych w szkołach, będących w zakresie organu prowadzącego,
d) współpraca z dyrektorami szkół i referatem budżetu i podatków w zakresie opracowywania projektu planu finansowego szkół.
2. W zakresie przedszkoli:
a) kierowanie przedszkolami- dbanie o ich rozwój, wyposażenie w pomoce, zabawki, meble i sprzęt,
b) zabezpieczanie przedszkoli w dostępne środki finansowe i materialne,
c) zapewnienie warunków mieszkaniowych i świadczeń nauczycielom i innym pracownikom zatrudnionym w przedszkolach w miarę posiadanych możliwości,
d) wykonywanie zadań organu nadzorującego w zakresie stosunku pracy nauczycieli przedszkoli.
3. Współdziałanie z Dyrektorami szkół i przedszkoli w zakresie remontów obiektów.
4. Nadzór nad rodzinami zastępczymi.
5. Prowadzenie inwentarza Gminy.
6. Pełnienie obowiązków społecznego inspektora pracy.
7. Realizacja zadań Gminy w zakresie dowozu młodzieży do szkół podstawowych:
a) wydawanie kart drogowych kierowcom autobusów,
b) rozliczanie kart drogowych i zużycia paliwa wynikających z przebiegu kursu autobusu,
c) zapewnienie opieki w czasie dowozu.

8. W zakresie kultury:
a) tworzenie, łączenie, przekształcanie i znoszenie bibliotek i jednostek kultury,
b) nadawanie bibliotekom, jednostkom kultury statutu,
c) zapewnianie bibliotekom i jednostkom kultury odpowiednich warunków działania i rozwoju a w szczególności zapewniania lokalu z odpowiednim wyposażeniem, środków finansowych na prowadzenie bibliotek, w tym na zakup materiałów bibliotecznych, doskonalenie pracowników oraz pomoc metodyczną i bibliograficzną,
d) nadzorowanie bibliotek publicznych i jednostek kultury,
e) zakładanie i utrzymywanie bibliotek i jednostek kultury oraz zapewnianie im warunków działania i rozwoju,
f) ustalanie w planach gminy zadań z zakresu upowszechniania kultury z określeniem zasad i sposobów ich realizacji, uchwalanie wieloletnich programów upowszechniania kultury, uzgadnianie programów działania w zakresie upowszechniania kultury z jednostkami gospodarki uspołecznionej i organizacjami społecznymi na swoim terenie,
g) organizowanie współdziałania w zakresie upowszechniania kultury państwowych jednostek organizacyjnych, spółdzielczych i społecznych działających na terenie ich własności, w tym inicjowanie określonych działań i uzgadnianie kierunków upowszechniania kultury oraz form ich realizacji, a także podejmowanie wspólnych inwestycji o charakterze kulturalnym,
h) tworzenie instytucji i placówek upowszechnianiu kultury samodzielnie albo wspólnie w drodze umów i porozumień, określanie nazw instytucji i placówek upowszechniania kultury, ich siedzib, przedmiotu działania a także wyposażenia w niezbędne środki materialne, techniczne oraz finansowe, 
i) nadawanie statutu instytucjom upowszechniania kultury,
j) prowadzenie ewidencji placówek upowszechniania kultury,
k) odmawianie wpisu do ewidencji i wykreślanie z ewidencji,
l) wyrażanie opinii co do likwidacji placówek upowszechniania kultury, przyjmowania zawiadomień o zamiarze likwidacji placówki, udzielanie stosownej pomocy placówkom, których dalsza działalność jest celowa,
ł) utrzymywanie własnych instytucji i placówek upowszechniania kultury i kontrolowanie ich a także nadzorowanie działalności instytucji i placówek upowszechniania kultury prowadzonych przez jednostki gospodarki uspołecznionej oraz inne osoby prawne i fizyczne na terenie Gminy,
m) żądanie od placówek upowszechniania kultury informacji o realizacji zadań statutowych oraz rozliczeń ze środków pochodzących z Funduszu Rozwoju Kultury, a także wizytowanie placówek w zakresie działalności programowej i wydawanie wiążących zaleceń,
n) przekazywanie oceny wizytowanych placówek z wnioskami w zakresie działalności programowej tych placówek,
o) współdziałanie ze społecznym ruchem kulturalnym,
p) zlecanie organizacjom społecznym i ogniwom społecznego ruchu kulturalnego, za ich zgodą realizacji zadań w zakresie upowszechniania kultury , z przyznaniem na ten cel odpowiednich środków,
r) nadzorowanie działań Gminnego Centrum Kultury i Turystyki w zakresie rozwoju turystyki na terenie Gminy,
s) opracowywanie projektów planów funduszy gminnych wraz z projektami budżetów lokalnych,
t) dysponowanie środkami gminnego funduszu rozwoju kultury zgodnie z uchwalonymi planami.

9. W zakresie kultury fizycznej:
a) współdziałanie w rozwoju kultury fizycznej ze stowarzyszeniami kultury fizycznej oraz udzielanie im pomocy w realizacji zadań,
b) realizacja zadań związanych z budową urządzeń kultury fizycznej,
c) realizacja innych zadań wynikających z ustawy o kulturze fizycznej należących do kompetencji Gminy.

10. W zakresie obsługi Zarządu:
a) prowadzenie pełnej dokumentacji dotyczącej pracy Zarządu Gminy,
b) rozpracowywanie ustaleń Zarządu,
c) prowadzenie zbiorów i rejestrów uchwał, decyzji i zarządzeń Zarządu.

11. Dwuosobowe stanowisko pracy przy znakowaniu pism używa symbolu U. G. V.
12. Do obowiązkowych zadań dwuosobowego stanowiska pracy ds. oświaty i kultury należy stosowanie przepisów ustawy z dnia 10 czerwca 1994r. o zamówieniach publicznych /Dz. U. Nr. 76 poz. 344 z późn. zm./.

URZĄD STANU CYWILNEGO

1. Do zakresu działania Urzędu Stanu Cywilnego należy:
a) przyjmowanie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński,
b) potwierdzanie braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa oraz wydawanie zezwolenia na zawarcie małżeństwa przed upływem miesięcznego terminu,
c) stwierdzanie legitymacji procesowej do wystąpienia do Sądu w sprawach możności lub niemożności zawarcia małżeństwa,
d) przyjmowanie oświadczeń o wyborze nazwiska, jakie będą nosić małżonkowie i dzieci zrodzone z małżeństwa,
e) przyjmowanie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński w przypadku grożącego niebezpieczeństwa,
f) przyjmowanie oświadczeń o powrocie małżonka rozwiedzionego do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,
g) przyjmowanie oświadczeń o uznanie dziecka w przypadku grożącego niebezpieczeństwa,
h) przyjmowanie oświadczeń o wskazanie kandydata na opiekuna prawnego,
i) ustanawianie pełnomocnika w sprawach o ustalenie ojcostwa i roszczenia alimentacyjne,
j) przyjmowanie pism sądowych,
k) przyjmowanie pism sądowych lub prokuratorskich w przypadku niemożności doręczenia ich adresatowi w jego miejscu zamieszkania,
l) wywieszanie w budynku Urzędu ogłoszeń o ustanowieniu kuratora dla strony, której miejsce pobytu jest nieznane,
ł) powiadamianie sądu opiekuńczego o zdarzeniu uzasadniającym wszczęcie postępowania z Urzędu,
m) ustanowienie pełnomocnika w sprawach o przysposobienie,
n) składanie na wezwania sądu urzędowego poświadczenia dokumentów w celu odtworzenia akt sądowych.
2. Stanowisko przy znakowaniu pism używa symbolu USC.


WYKAZ STANOWISK W URZĘDZIE GMINY ZAKLICZYN według regulaminu organizacyjnego:

1. Wójt
2. Sekretarz Gminy
3. Stanowiska w referacie Organizacyjno-Prawnym i Spraw Obywatelskich
a) Kierownik Referatu,
b) stanowisko d/s kadr, nadzoru nad samorządami wsi, koordynacja bezrobocia,
c) stanowisko d/s obsługi Sekretariatu, obywateli, spraw kancelaryjnych, bhp i archiwum,
d) radca prawny- 1/2 etatu,
e) stanowisko d/s ewidencji ruchu ludności i d. o.
f) stanowisko d/s wojskowych, O. C. p. poz. i przeciwpowodziowych,
Stanowiska obsługi:
g) konserwator, obsługa ksera,
h) sprzątaczka.
4. Stanowiska w Referacie Budżetu i Podatków
a) kierownik Referatu- Skarbnik Gminy ,
b) stanowisko d/s księgowości budżetowej- Zastępca Skarbnika,
c) stanowisko d/s księgowości budżetowej,
d) stanowisko d/s księgowości zakładów budżetowych i podatku Vat,
e) stanowisko d/s księgowości szkół,
f) stanowisko d/s obsługi informatycznej księgowości i inwentarza,
g) stanowisko d/s płac U. G. i przedszkoli,
h) stanowisko d/s płac nauczycieli i obsługi szkół,
i) stanowisko d/s obsługi kasowej,
j) stanowisko d/s koordynacji podatków,
k) stanowisko d/s wymiaru podatków,
l) stanowisko d/s wymiaru podatków.
5. Stanowiska w Referacie Planowania Przestrzennego, Budownictwa, Inwestycji i Drogownictwa:
a) Kierownik Referatu,
b) Stanowisko d/s planowania przestrzennego, budownictwa i ochrony dóbr kultury,
c) Stanowisko d/s inwestycji,
d) Stanowisko d/s drogownictwa.
6. Stanowiska w Referacie Rozwoju Gospodarczego, Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Mienia Komunalnego
a) Kierownik Referatu,
b) Stanowisko d/s rolnictwa i obsługi Rady Gminy,
c) Stanowisko d/s mienia komunalnego i gospodarki nieruchomościami,
d) Stanowisko d/s profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
7. Dwuosobowe stanowisko pracy d/s oświaty i kultury
a) Stanowisko d/s oświaty,
b) Stanowisko d/s kultury i obsługi Zarządu Gminy,
Kierowcy autobusów - dwóch
8. Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego

Liczba odwiedzin: 42941
ul. Kwiatowa 88 | 35-069 Miejscowość | e-mail: bip@bip.ires.pl.pl