Europejscy konsumenci słusznie oczekują, że będą mogli czerpać pełne korzyści z jednolitego rynku oraz będą mieć prawo do podejmowania świadomych decyzji, a także do aktywnego uczestnictwa w procesie transformacji ekologicznej i cyfrowej w dowolnym momencie i w dowolnym miejscu w UE. Oczekują oni również swobodnego dostępu do towarów i usług w całej UE oraz zagwarantowania ochrony praw przysługujących im jako konsumentom, niezależnie od tradycyjnych i pojawiających się wyzwań.
Nowy program na rzecz konsumentów, przedstawiony przez Komisję Europejską, wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom konsumentów. Program ten dotyczy również sposobów zwiększenia ochrony i odporności konsumentów w trakcie i po zakończeniu pandemii COVID-19, która przyniosła z sobą wiele poważnych wyzwań mających wpływ na codzienne życie konsumentów. W programie przedstawiono priorytety i kluczowe działania, które wraz z państwami członkowskimi należy podjąć na szczeblu europejskim i krajowym w ciągu najbliższych 5 lat. Będą one obejmowały m.in. nowy wniosek ustawodawczy mający na celu zapewnienie konsumentom lepszych informacji na temat zrównoważonego rozwoju oraz dostosowanie obowiązujących przepisów do transformacji cyfrowej.
Chcąc jak najlepiej dostosować przyszłe działania do potrzeb poszczególnych krajów, w 2021 roku Komisja Europejska organizuje w państwach członkowskich dialogi konsumenckie. Celem dialogów jest wyjaśnienie obywatelom, co UE robi dla nich jako konsumentów oraz wysłuchanie ich opinii na temat tego, jak UE może lepiej rozwiązywać ich problemy.
Polska będzie gospodarzem Dialogu Konsumenckiego 22 listopada. Wydarzenie organizowane jest przez Komisję Europejską we współpracy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dialog Konsumencki obejmie debatę panelową z udziałem przedstawicieli organizacji konsumenckich i biznesowych, a także środowisk akademickich.
|