Aktualności
Sprawozdanie z działalności Inspekcji Handlowej jako podmiotu ADR za rok 2019 Zgodnie z art. 11 ustawy z dnia z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich (Dz.U. z 2016 r. poz. 1823) Inspekcja Handlowa ma obowiązek sporządzić sprawozdanie z działalności wojewódzkich inspektoratów Inspekcji Handlowej jako podmiotu ADR. 1. Informacja o liczbie wniosków o wszczęcie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, które wpłynęły do podmiotu uprawnionego oraz wskazanie ich przedmiotu Do podmiotu uprawnionego jakim jest Inspekcja Handlowa reprezentowana 2. Informacja o powtarzających się lub istotnych problemach, które prowadzą do sporów konsumenckich, do której mogą być dołączone zalecenia dotyczące unikania lub rozwiązywania takich problemów Z analizy danych przesyłanych przez wojewódzkie inspektoraty Inspekcji Handlowej wynika, że spory w znacznej części dotyczą problemów z realizacją ustawowego prawa odstąpienia od umowy, niewłaściwą jakością produktów, nienależytym wykonaniem umów o dzieło albo wykonaniem innych usług, niezgodnością towaru z umową, różnicą w ocenie merytorycznej zasadności decyzji przedsiębiorców o oddaleniu reklamacji lub odmowy uwzględnienia konkretnego roszczenia konsumenta, zawieranie umów pod wpływem technik manipulacji (wywierania wpływu) stosowanych przez sprzedawców/prezenterów, 3. Informacja o sporach, których rozpatrzenia podmiot uprawniony odmówił, w stosunku do liczby złożonych wniosków o wszczęcie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich W przypadku, gdy wnioskodawcą był konsument na 7 122 wnioski podmiot odmówił zajęcia się sprawą 71 razy, tj. w przypadku 0,99 procenta spraw. Szczegółowo sytuacja kształtowała się następująco:
W przypadku, gdy wnioskodawcą był przedsiębiorca, na 9 wniosków organ odmówił zajęcia się wszystkimi sprawami, tj. 100% spraw, ponieważ przedmiot sporu wykraczał poza kategorię sporów objętych właściwością IH.
4. Informacja o udziale postępowań w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, które zakończono przed osiągnięciem wyniku, w stosunku do liczby wszczętych postępowań, a także powody takiego zakończenia, o ile są znane W przypadku 1153 spraw tj. 16,1 proc. złożonych wniosków ogółem, Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej zakończyły postępowania przed osiągnięciem wyniku, w tym:
5. Informacje w przedmiocie średniego czasu trwania postępowania Średni czas postępowania w sprawie polubownego rozpatrywania sporów konsumenckich wynosił 31,6 dnia. 6. Informacja o współpracy podmiotów w ramach sieci podmiotów prowadzących postępowania pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, ułatwiających rozwiązywanie sporów transgranicznych, jeżeli podmiot uprawniony należy do takiej sieci Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej w ramach współpracy z Europejskim Centrum Konsumenckim rozpatrzyły 20 wniosków. |