Usuwanie pojazdów............. art.130a i 50a  

data publikacji: 13-05-2007 | 19:30data ostatniej modyfikacji: 15-02-2024 | 15:04 data wytworzenia dokumentu: 26-05-2015Wprowadził: Sławomir Dronka

Miejska Administracja Targowisk i Parkingów w Rzeszowie na podstawie Zarządzenia Prezydenta Miasta z dnia 3  sierpnia 2011 r. został wyznaczony do realizacji zadań dotyczących usuwania pojazdów z drogi na koszt właścicieli w przypadkach określonych w art. 50 a oraz w art. 130 a ust.1 i 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U.2021.450) oraz do wyłonienia wykonawcy do usuwania tych pojazdów.

 

                          Miejska Administracja Targowisk i Parkingów w Rzeszowie, która w imieniu Prezydenta Miasta Rzeszowa zajmuje się całością spraw związanych z realizacją zadań, o których mowa w art. 50a i 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym, informuje o zmianie lokalizacji parkingu na świadczenie całodobowych usług w zakresie administracyjnego usuwania pojazdów o d.m.c do 3,5 t z terenu miasta Rzeszowa.

          Nowy parking zlokalizowany jest w Rzeszowie przy ul. Wyspiańskiego (były plac targowy) i będzie pełnił swoje zadania od dnia 29 marca 2023r.

 

 

INFORMACJA DLA WŁAŚCICIELI POJAZDÓW USUNIĘTYCH Z DROGI

Uchwała Nr XCII/2049/2024 Rady Miasta Rzeszowa z dnia 23 stycznia 2024r. w sprawie opłat za usuwanie pojazdów oraz ich parkowanie >>>

Uchwała Nr LVI/1179/2021 Rady Miasta Rzeszowa z dnia 14 grudnia 2021r. w sprawie opłat za usuwanie pojazdów oraz ich parkowanie>>>

Uchwała Nr XXXVI/725/2012 Rady Miasta Rzeszowa z dnia 28 sierpnia 2012r. w sprawie opłat za usuwanie pojazdów oraz ich parkowanie>>>

 

Wysokość kosztów w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu z drogi, po wydaniu dyspozycji o jego usunięciu w trakcie usuwania, wynosi 50% od stawki kwotowej o których mowa.

I. Pojazd jest usuwany z drogi na koszt właściciela na podstawie dyspozycji wydanej przez uprawnione podmioty zgodnie z art. 130a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz.U.2021.450 z póź. zmianami) w przypadku:

1. pozostawienia pojazdu w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu;

2. nieokazania przez kierującego dokumentu stwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub stwierdzającego opłacenie składki tego ubezpieczenia, jeżeli pojazd ten jest zarejestrowany w kraju, o którym mowa w art. 129 ust. 2 pkt 8 lit.c ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym;

3. przekroczenia wymiarów, dopuszczalnej masy całkowitej lub nacisku osi określonych w przepisach ruchu drogowego, chyba że istnieje możliwość skierowania pojazdu na pobliską drogę, na której dopuszczalny jest ruch takiego pojazdu;

4. pozostawienia pojazdu nieoznakowanego kartą parkingową, w miejscu przeznaczonym dla pojazdu osoby niepełnosprawnej o obniżonej sprawności ruchowej oraz osób wymienionych w art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 20_czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym;

5. pozostawienia pojazdu w miejscu obowiązywania znaku wskazującego, że zaparkowany pojazd zostanie usunięty na koszt właściciela.

Pojazd może być usunięty z drogi na koszt właściciela, jeżeli nie ma możliwości zabezpieczenia go w inny sposób, w przypadku gdy:

1)     kierowała nim osoba:

a. znajdująca się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka

   działającego podobnie do alkoholu;

b. nieposiadająca przy sobie dokumentów uprawniających do kierowania lub używania

    pojazdu;

c. jego stan techniczny zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego, powoduje

    uszkodzenie drogi albo narusza wymagania ochrony środowiska

2)     Pojazd może być przemieszczony lub usunięty z drogi, jeżeli utrudnia prowadzenie akcji ratowniczej.

II. Pojazd jest usuwany z drogi na koszt właściciela na podstawie dyspozycji wydanej przez uprawnione podmioty zgodnie z art. 50a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym Dz.U.2021.450 z póź. zmianami w przypadku:

  1. pozostawienia pojazdu bez tablic rejestracyjnych lub którego stan wskazuje na to, że nie jest używany.

Pojazdy usunięte z drogi na koszt właściciela na podstawie art. 50a ust.1 i art. 130a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U.2021.450 z późn. zm.) można odebrać z parkingu strzeżonego zlokalizowanego przy ul. Wyspiańskiego (były plac targowy)  w Rzeszowie po uiszczeniu opłaty za jego odholowanie i przechowywanie, którą wpłacić  należy inkasentowi na parkingu czynnego od godz. od 6.00 do 22.00 od poniedziałku do soboty, tel. 508 355 519

Warunkiem wniesienia opłaty jest okazanie dokumentu tożsamości i dokumentu upoważniającego do używania pojazdu.

Jednocześnie informuję, że za każdy dzień przechowywania pojazdu na parkingu strzeżonym naliczane są opłaty z tego tytułu.

1) Zgodnie z art. 50a ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U.2021.450 z późn. zm.) nieodebranie pojazdu w terminie 6 miesięcy od dnia jego usunięcia skutkuje przejęciem na własność Gminy Miasta Rzeszowa porzuconego pojazdu, a powstałe koszty zostaną ściągnięte od właściciela pojazdu w drodze postępowania cywilnego,

2) Zgodnie z art. 130a ust. 10 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U.2021.450 z późn. zm.) nieodebranie pojazdu z parkingu w terminie 3 miesięcy od dnia jego usunięcia z drogi spowoduje, iż Starosta (Prezydent) w stosunku do pojazdu usuniętego z drogi wystąpi do sądu z wnioskiem o orzeczenie jego przepadku na rzecz Powiatu (Gminy Miasta Rzeszowa), a koszty związane z usunięciem, przechowywaniem, oszacowaniem, sprzedażą lub zniszczeniem pojazdu od wydania dyspozycji jego usunięcia do zakończenia postępowania zostaną ściągnięte od właściciela pojazdu w drodze postępowania administracyjnego.

 

Liczba odwiedzin: 229631

Miejska Administracja Targowisk i Parkingów w Rzeszowie
35 - 010 Rzeszów ul. ks J. Jałowego 23a
tel. 17 748 25 85, e-mail: sekretariat@matip.erzeszow.pl